Wat een schatje: Fiat Multipla 600 pick-up • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Wat een schatje: Fiat Multipla 600 pick-up

Je zou het niet verwachten, maar als je naar Sappemeer rijdt, kom je steeds dichter in de buurt van een stel Fiats met een charme die je normaal alleen ten zuiden van Turijn aantreft. Albert Tulp van het gelijknamige autobedrijf in Sappemeer heeft een hele verzameling oldtimer Fiats, met één pronkstuk: een hoogst originele Fiat Multipla pick-up, uitgevoerd als groentewagen. [INHOUD | INDEX TTMnl2017_3_64].

Hoe komt iemand in Sappemeer, onderdeel van het als nuchter bekend bestaande Groningen, aan zo’n warmbloedige verzameling oldtimers? Albert Tulp grinnikt: “Mijn vader was hier in Sappemeer Fiat-dealer, van 1967 tot 1982, toen Fiat Auto Nederland het importeurschap over nam van Leonard Lang. Ik ben opgegroeid met Fiats, en ik kwam al vroeg in het bedrijf.” Tegenwoordig is Autobedrijf Tulp dealer van Daihatsu en Citytransporter en erkend reparateur van Suzuki.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=KZV2-TJ2vTM&w=645&h=363]

Fiat van tante
Het weer in oude glorie herstellen van Fiats doet de nu 51-jarige Albert Tulp al 39 jaar! “Toen ik 12 jaar was, moest mijn tante een nieuwe auto hebben. De oude, een Fiat 500, was niet veel meer waard. Die mocht ik hebben, werd besloten. Kon ik mooi aan werken als leertraject. En dat heb ik gedaan. Met veel vallen en opstaan en dus ondertussen leren had ik het autootje in een jaar tijd hersteld. Die 500 heb ik nog steeds. En daarna ben ik dat eigenlijk blijven doen: oude Fiats opknappen.” Albert werkt nu samen met drie vrienden aan restauratieprojecten. “Dinsdagavond is onze sleutelavond. Het is bedoeld als ontspanning, en dat is het ook. We werken in ons eigen tempo, helpen elkaar. Ja, gewoon hier in de werkplaats van het bedrijf. Heel relaxed.”

De start van het project: een flink gecrashte Multipla MPV. Bij de pick-up moesten de tank en de accu verplaatst worden. Het picobello interieur van de Multipla, inclusief reservewiel. De groentewagen is realistisch ingericht, al is het vers plastic. Deze 500, de Daihatsu’s en de andere Fiats vormen slechts een klein deel van Alberts collectie. Albert Tulp is een bescheiden man, maar wel heel trots op zijn unieke Multipla.

Bedrijfsauto
Het verhaal van de Multipla groentewagen, een zeer opvallend exemplaar in de collectie van Albert Tulp, is apart. “Het is een Multipla 600 uit 1967 waar een auto achterop was gereden. Helemaal in de kreukels. Wij hebben de auto als project opgepakt, om te zien of we ‘m konden herstellen. Kansloze zaak, de hele achterzijde was weg. Toen hebben we nagedacht en op internet gezocht of we er nog wat anders mee konden doen. En toen zagen we een tekening van een Fiat 600 Multipla Camioncino. Een heel klein bedrijfsautootje dus. Maar meer dan die tekening hadden we niet, dus moesten we alles met nameten en zoeken opbouwen. Een enorme klus. We hebben er een nieuwe motor in gebouwd en de brandstoftank en de accu onder in het chassis gebouwd, want in de Multipla MPV zitten die hoog ingebouwd, te hoog voor deze configuratie.” Ook over deze Fiat deden Albert en zijn vrienden Hans, Arnoud en Peter ongeveer een jaar. “De huifopbouw die we op de tekening zagen vonden we echter niet zo mooi. Een bevriende timmerman zag er wel wat in om een houten opbouw te bouwen en de auto uit te monsteren als groente- en fruitwagen. Geweldig idee, maar dat kostte nog een jaar aan werk. Plus een hoop extra gewicht, want dat hout is zwaar! De Multipla weegt nu 1.240 kg, het originele model 800 kg.”

Pijnpunt
De Multipla is dus veranderd van personenauto in bedrijfsauto en in zijn uitvoering waarschijnlijk enig in de wereld. Albert geniet ervan om rond de auto te lopen en nog even te wijzen op de pijnpunten van de restauratie. “Het tankklepje, daar moesten we een nieuwe plek voor vinden natuurlijk. En de motorkap aan de achterzijde. Die moesten we ook opnieuw uitvinden. Vanwege de ventilatieopeningen erin hebben we de motorkap van een 600 gebruikt. Maar ja, daar zit een bolling in en deze moest recht zijn. Moesten we het plaatwerk recht zien te krijgen. Heeft ons twee motorkappen gekost. Wat je nu ziet is dus exemplaar drie…” Rijden in de Multipla is een avontuur. Als het je gelukt is om je naar binnen te vouwen via de tegengesteld opendraaiende deuren, kom je in een nostalgisch, maar prima verzorgd interieur, inclusief reservewiel. De 700 cc grote motor snort lekker en brengt de 24 pk goed op de weg. Naast de pook, de versnellingsbak telt vier gangen, zit een klein hendeltje voor de choke. Zorgen dat er klanten op ons wachten, hebben we niet, want in de houten kistjes achterop zit uitsluitend plastic groente en fruit.

Exotisch
Wie ooit in de buurt van Sappemeer is, moet echt even langs bij Autobedrijf Tulp. Op de eerste verdieping van het bedrijf staat namelijk een imposante collectie oldtimers. Fiats van allerlei pluimage: 500’s en 600’s in diverse uitvoeringen, een 600 T bestelwagen, Alberts eigen Multipla 600 en ook een aantal historische Japanse auto’s. Albert: “Ook die zijn bijzonder, want de Aziaten doen niet aan het bewaren van onderdelen, wat Fiat bijvoorbeeld wel deed. Daarom zijn Daihatsu’s en andere Aziaten veel lastiger te restaureren.” In de loods naast het dealerbedrijf is een keur aan onderdelen en in diverse staten van ontbinding verkerende Fiats te vinden. Allemaal voor de toekomst. Het volgende restauratieproject van Albert c.s. is al bekend: weer een Fiat natuurlijk, een Fiat 600 Savio Jungla. Opdat de collectie van Tulp nog wat exotischer wordt.

TEKST & FOTO’S: ARJAN VELTHOVEN

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer