Ga naar hoofdinhoud

Slimme tachograaf verandert transportsector

Met de komst van de nieuwe slimme tachograaf van VDO (DTCO 4.0) gaat er het nodige veranderen in de transportwereld. Vooruitlopend op de ontwikkelingen, past Continental Automotive Trading Nederland bv zijn dealernetwerk in Nederland aan en breidt deze uit. Daarbij worden de dealers via intensieve trainingen, kennissessies en productdocumentatie voorbereid op het werken met de DTCO 4.0.

Rob Tamse, managing director Continental Automotive Trading Nederland: “De transportmarkt zal vanaf medio 2019 gaan werken met de DTCO 4.0. Deze nieuwe slimme tachograaf biedt allerlei extra functionaliteiten. Zo wordt het mogelijk voor overheidsinstanties om de tachograaf op afstand uit te lezen terwijl het voertuig rondrijdt en bewaart de DTCO 4.0 iedere drie uur de GPS-posities van de truck. Dit betekent ook dat het inbouwen, testen en ijken van de tachograaf nieuwe stappen kent en om nieuwe apparatuur vraagt. Verder zijn er allerlei accessoires verkrijgbaar die het werken met de tachograaf vergemakkelijken.”

Het dealerschap vraagt om actuele kennis over de nieuwe producten en diensten. Continental / VDO wil zijn dealers goed voorbereiden op de veranderingen. Daarvoor is onder andere het servicepakket ‘DTCO 4.0 Ready’ in de maak. In november zal Continental / VDO een aantal kennissessies houden voor iedereen die werkt en gaat werken met de nieuwe tachograaf.

De (nieuwe) geautoriseerde VDO Partners in Business in Nederland zijn gespecialiseerde bedrijven die voldoen aan alle nieuwe eisen die Continental / VDO hieraan stelt. Zo zijn zij op de hoogte van alle ontwikkelingen en vereisten rondom de nieuwe slimme tachograaf. Tevens hebben zij uitgebreide ervaring in de truckmarkt, zijn servicegericht en hebben een efficiënte werkwijze Onderdelen waar Continental / VDO veel waarde aan hecht. De nieuwe dealers heten dan ook niet voor niets VDO Partners in Business. De Partners in Business zijn:

  • A1 Automotive te Apeldoorn
  • Smart Tacho Solutions te Alphen aan de Rijn
  • Info Instruments te Breda en Swalmen
  • AA Equipment te Helmond en Heemskerk

Daarbij vervult Swagerman Services (te Sint-Pancras) met de webwinkel: vdo.webshop een online dealerfunctie voor VDO producten. Continental Automotive werkt zelf gericht aan de soepele invoering van de DTCO 4.0 bij truckfabrikanten.

Naast de officiële dealers heeft Continental / VDO een uitgebreid netwerk van meer dan 450 Tachograaf Service Partners (TSP) door heel Nederland. Deze zijn getraind en gecertificeerd om inbouw, onderhoud, ijken en reparatie van (digitale) tachografen te verzorgen. Alle TSP’s zijn vindbaar op vdonl.nl via de Dealer Locator.

Via VDO Academy biedt Continental / VDO met partner Matracs gerichte trainingen aan werkplaatsen, ijkmeesters en chauffeurs voor het werken aan en met de digitale tachograaf. De komende maanden krijgt de DCTO 4.0 een vertaling naar de trainingen. Dankzij de CCV-erkenning kunnen chauffeurs de trainingen (of een deel daarvan) meenemen in hun opleidingsuren voor Code 95.

De invoering van DTCO 4.0 is een omvangrijke operatie. Is de tachograaf eenmaal ingevoerd dan biedt dat grote voordelen. Doordat autoriteiten op afstand kunnen uitlezen, zal dat leiden tot minder stops voor controles onderweg. Bovendien verzamelt de slimme tachograaf allerlei informatie die fleetmanagers kunnen inzetten om hun operatie effectiever en efficiënter te maken.

3 reacties op “Slimme tachograaf verandert transportsector

  • Willem

    Stapelgek zijn ze geworden !!!
    Moet een schilder ook iedere 4 uur zijn kwast laten zien ?
    Of een bouwvakker zijn zaag
    Transport is DE melkkoe van Europa
    Chauffeurs worden bang gemaakt met boetes en controles en we snappen niet dat niemand het meer wil doen
    Verkeersveiligheid nummer 1 altijd !!! Natuurlijk !!
    Maar het moet wel werkbaar blijven !!

  • Mark

    De tacho is een noodzakelijk kwaad. Het gedrag van een hoop transportbedrijven zelf is de oorzaak dat de overheid hier heeft moeten ingrijpen.

    Zonder tachograaf moeten chauffeurs met elkaar gaan concurreren wie er het langst zonder slaap kan en wie het langst z’n plas kan ophouden.

    Wat mij betreft mag de gps realtime. Want iedere 3 uur is alsnog weinig.

    Trouwens binnen de wet vind ik het ook al tegenvallen. Je mag werkdagen van 15 uur maken geheel legaal. Dit gaat nergens meer over als je het mij vraagt. Na 11 uur ben ik al gesloopt. De meeste mensen werken maar 8 uur per dag.

  • G.F.M. Ooms

    Ik heb er geen moeite mee dat de ‘slimme tachograaf’ gelijkvoertuig + lading gegevens doorspeelt aan de overheden als men dan ook maar zorgt dat ingeval van fraude in beslag genomen wordt en nimmer meer wordt teruggeven wordt aan de vergunninghouder/vervoerder.
    Wat veel beter zou zijn is dat de rijtijdenwet/rijtijdenbesluit op Europees niveau zodanig gewijzigd wordt dat men onbeperkt nachtdiensten mag en kan maken; eveneens zou de wet ook zodanig aan gepast moeten worden dat men per diensttijd van 15 uur dan 11 rijuren mag maken met een maximum van 66 uur per 168 uur; eveneens dat men om de 14 dagen dan 3 dagen minimaal vrij heeft incl. de verkorte weekend rust. wel moet men dan de pauze van minimaal 1 uur pauze nemen na 4,5 uur rijden i.d.p. van 0,75 uur na 4,5 uur rijden. De controlerende instanties moeten dan zeer strak gaan handhaven op de diensttijd, rijtijd en pauze.
    Dit maakt het dan voor iedereen gemakkelijker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer