Ga naar hoofdinhoud

Staatssecretaris aan de slag met uniformeren milieuzones

Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft in een kamerbief laten weten met gemeenten om de tafel te gaan zitten om de lappendeken van milieuregimes te uniformeren. Dat meldt Evofenedex, dat de zet van de staatssecretaris toejuicht.

Het is al sinds jaar en dag een ergernis van bedrijven die met eigen voertuigen hun winkels in binnensteden bevoorraden. De lappendeken aan lokale regels maakt van iedere rit een administratieve nachtmerrie. “Veel bedrijven die bij ons lid zijn, bevoorraden hun winkels met hun eigen vracht- of bestelauto. Al die verschillende regels in gemeenten maakt dat bedrijven die vrachtvoertuigen helemaal niet efficiënt in kunnen zetten”, aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl van Evofenedex.  “Dat is niet goed voor de verlies- en winstrekening van het betreffende bedrijf, maar ook niet voor het milieu en de leefomgeving. We willen uiteindelijk toch allemaal gezellig winkelen in de oude binnenstad, en dus moeten die spullen er wel komen. Naast verschillende gewichts-, lengte- en hoogte beperkingen hebben steeds meer gemeenten nu ook milieuzones ingevoerd. Als er verschillen in die lokale regimes zitten, wordt het echt onwerkbaar. We zijn dan ook heel blij dat de staatssecretaris hier mee aan de slag gaat.”

Het instellen van milieuzones is een bevoegdheid van gemeenten. De staatssecretaris kan dus wel pleiten voor het uniformeren van milieuzones, maar die uniformiteit vooralsnog niet afdwingen. Evofenedex is van mening dat voor de invoering van milieuzones voor vracht- en bestelverkeer, gemeenten zich dienen te conformeren aan de afspraken uit het landelijk convenant vrachtverkeer. Daarbij is de lijn voor vrachtauto’s dat zij vanaf 2022 alleen nog maar met een Euro 6 motor de stad in mogen. Voor bestelauto’s is de landelijke lijn om in 2025 de bevoorrading emmissievrij te doen.

Bron: Evofenedex

2 reacties op “Staatssecretaris aan de slag met uniformeren milieuzones

  • D molenaar

    Het word tijd dat de gemeente,S duidelijkheid gaan geven
    Bedrijven willen investeren in nieuw Matriaal maar de onduidelijkheid houd alles tegen
    Er zijn meerdere bedrijven die de stad in willen zoals de winkel bevoorrading
    Er zijn ok nog bouwbedrijven stratenmakers riolering slopersbedrijven noem maar op
    Ze graag zo snelmogelijk duidelijkheid

  • Mark

    Ik kende een groenwerker die met z’n zuurverdiende centjes een dikke Amerikaanse pickup op lpg had gekocht. In die tijd mocht een particulier nog grijs rijden. Een week nadat ‘ie dat ding had werd die regeling afgeschaft.

    Jaren geleden had ik een diesel oldtimer, met veel moeite opgeknapt. Toen was ‘ie ineens niet meer belastingvrij en dus ook geen drol meer waard.

    Iets minder lang geleden kocht ik een bestelwagen met speciale opbouw voor flink wat geld. Een diesel uit 1998. Inmiddels mag ik daarmee sommige binnensteden niet meer in. Zal een aardige afschrijving worden bij verkoop…

    Uniformiteit zou mooi zijn. Ook beter om maatregelen niet gelijk in te laten gaan maar daarvoor een aantal jaar uit te trekken zodat mensen hun investeringen nog kunnen terugverdienen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer