Nieuws

Strikte laad-lostijden frustreren vervoerders

11

De steeds strikter wordende laad- en lostijden bij ontvangende bedrijven zijn vervoerders een doorn in het oog. Een kleine vertraging loop je onderweg zo op, maar een afwijking van de toegewezen slottijd wordt zelden getolereerd, zo blijkt uit een interessante post op LinkedIn.

De post is afkomstig van Marco van de Giesen, transportmanager  van Blanken Transport uit Ophemert. ‘Snapt u het nog? Dag A geladen in Nl, dag B lossen in Helsingborg. Lostijd 09.00 uur. De chauffeur was om 09.10 uur in Helsingborg. Helaas slottijd gemist, maak maar een nieuwe losafspraak. Maandag maar terug komen…..’, zo schrijft hij woensdagavond. De frustatie spuit uit de woorden van Van de Giesen, ook nog als we hem even bellen. “Uiteindelijk mochten we dan toch vrijdagmiddag komen lossen, maar daar moesten we dan heel, heel dankbaar voor zijn. Terwijl we maar 10 minuten te laat waren! Tien minuten, zo’n vertraging loop je al snel op in druk verkeer.”

Van de Giesens ervaring en frustratie wordt veel gedeeld in het transport, zo blijkt uit de reacties op zijn post. “Van de vervoerder wordt flexibiliteit verwacht, maar helaas werkt dat niet wederzijds. Je hebt met file, evt wachttijden bij boten of trein te maken wat je zo goed mogelijk probeert in te calculeren en dan wordt je voor 10 minuten te laat zo afgeserveerd. Wachttijden bij laad/losadressen zijn de laatste jaren enorm gestegen door personeel tekort, en of ontbreken van begrip. Vervoerder is dan in veel gevallen de dupe”, schrijft Koeltrans-directeur Günther Maters. Hij heeft wel een oplossing: “Uiteindelijk dit soort losadressen vermijden of zelfs naar bepaalde adressen geen ritten meer aannemen, want met minimale marges zijn deze risico’s niet ingecalculeerd.”

Van de Giesen ziet steeds meer ontvangers met slottijden gaan werken. “Vaak ingegeven door een stap in automatisering. Dat lijkt vooruitstrevend, laden en lossen strak plannen, maar je zadelt de vervoerder met een probleem op. Zoals gezegd loop je onderweg snel vertraging op. Wat moet ik dat doen, een uur eerder vertrekken? Dat is met één auto misschien nog te doen, maar niet met al je auto’s. Nee, in digitale toepassingen als geofencing zie ik geen oplossing. Ontvangers moeten gewoon flexibeler worden en af van die rigide houding wat betreft laden en lossen.”

Ook te maken met dit probleem? Reageer onder dit artikel of direct op de LinkedIn-post van Marco van de Giesen

11 reacties op “Strikte laad-lostijden frustreren vervoerders

  1. Rob Korteweg schreef:

    Ik kan mijj hierin helemaal vinden. Overal ben je een soort “Warehouse on Wheels”
    Ben je te vroeg moet je wachten, Ben je op tijd moet je wachten , Ben je te laat moet je helemaal wachten en wordt je verteld zoas hierboven beschreven kom “Maandag maar eens een keer terug”
    Met name de Lidl’s en Aldi’s zijn hier erg sterk in en met name deze partijen vinden het vreemd dat men geen vervoerders meer kan vinden welke voor hun willen rijden.

  2. Danny van der Meer schreef:

    Er is mijn inziens maar 1 oplossing, het vervoer moet leidend worden in het process m.a.w. iedereen dient zich te schikken naar de verrvoerder anders wordt het vervoer in de toekomst onbetaalbaar. Denk maar even aan;
    – chauffeurs tekort
    – Rij- en rusttijden
    – Rijverboden
    – Verbod op weekendrust in de cabine
    – etc, etc.
    Het is voor de gemiddelde vervoerder onmogelijk om de terugvracht te plannen en gaan we dus steeds meer met lege voertuigen rijden !

  3. Hans Roelofs schreef:

    ook wij maken het minimaal 1 x in de week mee, het is een drama en wordt steeds erger! Het nieuwste was vanmorgen bij Amazon (ook zo’n drama bedrijf) in Passo Corese Italy losafspraak 8.30 uur waren om 7.30 uur daar om 10.15 uur krijg ik van de chauffeur door pallets staan 2 breed in plaats van 3 lang wordt niet gelost ga maar goed zetten, mag je woensdag terug komen!!!!! Hans Roelofs directeur/eigenaar Roelofs Int. Transport BV

  4. H. Pap schreef:

    Je zou ook eens kunnen zeggen: “Niet lossen? Ok, dan kom je de troep daar en daar zelf maar ophalen”.
    De sector heeft zich veel te lang ondergeschik laten maken door opdrachtgevers, goedkoper, strakker, nog goedkoper en nog strakker de rek is er al een poosje uit, maat owee we schijten de broek vol want stel je eens voor dat je die klant verliest. Zeker in de huidige tijd, waar transport duurder hoort te worden, moet de klant zich aanpassen aan wat een chauffeur onderweg tegen komt. Die doet namelijk zijn stinkende best om op tijd te leveren maar wat niet gaat gaar niet.

  5. Leo den Hertog schreef:

    Wat je noemt: te gek voor woorden !
    Ik heb gelukkig hier niet mee te maken, omdat ik een trekker+oplegger rijd als serviceauto.

    Zou het een oplossing zijn om een toeslag in te gaan voeren?
    Ik bedoel dit:
    Het is heel normaal in het bedrijfsleven dat er een toeslag op de kosten is als er gewerkt wordt op zaterdag/zondag in de avond en nacht.
    Nu dit probleem:
    Als de opdrachtgever een venstertijd of een nog strakkere laad/lostijd verlangt/aangeeft, waarom dan niet:
    1. een toeslag op voorhand omdat er geen flexibiliteit is qua tijdstip.
    2. een toeslag per uur wanneer u wel op tijd bent, maar er niet geladen of gelost kan worden.

    Ik begrijp helemaal dat er altijd cowboy’s zijn die ook daarin de markt verzieken.
    Maar toch denk ik dat de branche hier eens goed over na moet denken.

    De moraal van dit verhaal is: Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet. Want uiteindelijk komt dit voort uit kostenbesparing per vierkante meter in magazijn/dock’s etc.
    Enne….over uw rug als vervoerder.
    Ik vermoed dat vooral de relatie tussen de vervoerder en de klant maatgevend wordt om dit soort dingen te voorkomen.
    En inderdaad: u hoeft geen genadebrood te eten; straal zelfrespect voor u en uw medewerkers uit, en heb het lef om te zeggen: sorry, zoek maar een ander !

    Mijn excuus als ik over zou komen als de beste stuurman op wal.

  6. Rob schreef:

    Bij de grootgrutters zoals Lidl Aldi Jumbo en AH is het soms een ramp en inderdaad ben je een paar minuten te laat moet je wachten tot hun een keer tijd hebben.

  7. Paul schreef:

    Het kan nog erger: lossen bij Jumbo kan vaak alleen met een trailer, Koeriers worden bij de meeste dc’s niet gelost, ook al heb je maar een paar dozen, je moet met een truck met oplegger terug komen, hoezo energie besparen???

  8. cees saalbach schreef:

    dat een ontvanger dat kan beslissen,als goederen worden geweigerd;retour afzender
    1975 ALDI,GERMANY chauffeur daar staat pallet wagen daar moet u de palletten neerzetten,IK HEB HET NOOIT GEDAAN,en ALDI heeft zelf gelost
    bij ALDI CULEMBORG hetzelfde,trailer afgekoppeld,na 2 weken stond alles nog net zo,toen hebben ze wel gelost,met een compliment van de bedrijfsleider(een Ambonees)
    gefeliciteerd u bent de EERSTE chauffeur die hier gewonnen heeft,maar ik geloof dat et steeds moeilijker word met die witte kentekens,

  9. Leen schreef:

    Ik snap de collega transporteurs niet. Ik kom al veele jaren niet meer bij een Aldi (zelf lossen en uitpakken en afval meenemen), Lidl (idem), Verbrugge enz. K heb wel s n lading terug gebracht omdat k te lang moest wachten. Ik doe gewoon mn best om goederen van A nr B te brengen, en zowel de klant als ik zijn afhankelijk van t verkeer. Daar is niets aan te veranderen. En als dat niet past bij de klant, zoeken ze maar n ander. Voor hun een ander. Ik heb toch wel werk. Liever 1 auto op de weg met een mooi financieel resultaat, dan 20 autos op de weg met n mager resultaat en n hoop armoe.

  10. nab schreef:

    Heren chauffeurs, waarom zijn jullie ooit accoord gegaan met de handelwijze bij diverse ontvangers, zoals uitpakken, afval mee retour nemen , soms behandelt worden als een hond. Geen normaal mens zou dit pikken. Het is jaren door veel chauffeurs al veroorzaakt door veel groenterijders uit het westland.Meneer we lossen zelf wel even, want we hebben haast.Terwijl bij een buitenlandse rit de chauffeur niet hoeft te laden en te lossen, lees maar eens de achterkant van een Belgische CMR.Waarom lees ik nooit eens revieuws over bedrijven waar men slecht behandelt wordt, bij een vakantie boeken doet men dit wel en niet als het over jullie werk, toch een deel eigen schuld

  11. Hans schreef:

    Nab:
    Niet generaliseren svp, vroeger kreeg je een grote bek van de ontvanger EN van je baas als je niet hierin meeging.
    Dan kon je oprotten, kwam je bij het GAK en moest je verklaren waarom je een opdracht van je baas geweigerd had.
    Ik schrijf met opzet “baas” en niet werkgever omdat je ook door je baas als een hond behandeld werd.
    Misschien heb jij alleen maar de goede tijden in het transport meegemaakt, maar er zijn ook veel en lange slechte tijden geweest.
    Als je moet kiezen tussen “bijstand/ww”, of in ieder geval meer inkomen door te werken als je een gezin moet onderhouden, dan weet ik wel wat mijn voorkeur heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven