Tatra slaagde erin haar luchtgekoelde V8 te laten voldoen aan de Euro 5 uitlaatgas norm. En dat zonder elektronisch geregelde injectie!

De nieuwe versie van de motoren kreeg de typenaam Tatra On Air. Tatra levert de motor al vanaf januari 2007 in Euro 4 versie waarbij gebruik gemaakt wordt van SCR ofwel AdBlue. De motor is Tatra’s 12,6 liter luchtgekoelde V8 met gietijzeren cilinders en aluminium koppen. De motor heeft Turbolading met bypass en interkoeling. De ventilator is geïntegreerd met de inlaatlucht- en oliekoeling waardoor een mooi compact blok is ontstaan. Bijzonder is dat Tatra de enige is die erin slaagt Euro 5 te halen met mechanische brandstofinjectie.
Tatra zegt dat het brandstofverbruik in op het niveau ligt van de Euro 5 motoren van andere merken.
De Tatra On Air T3D-928 EURO 5 motoren zijn er met vermogens van 280 en 325 kW.
De eerste motoren worden deze maand op de Tatra fabrieken in de bekende onafhankelijk geveerde truckchassis gemonteerd.
Tatra zegt dat het brandstofverbruik in op het niveau ligt van de Euro 5 motoren van andere merken.
De Tatra On Air T3D-928 EURO 5 motoren zijn er met vermogens van 280 en 325 kW.
De eerste motoren worden deze maand op de Tatra fabrieken in de bekende onafhankelijk geveerde truckchassis gemonteerd.