Ga naar hoofdinhoud

Transportbranche: “2009 jaar van de waarheid voor kabinet”

Volgens branche-organisaties EVO en TLN is de vandaag gepresenteerde rijksbegroting een goed fundament voor herstel van de Nederlandse economie. Het komt nu aan op een snelle uitvoering. 2009 wordt daarom voor dit kabinet het jaar van de waarheid.

De organisaties zijn positief over het Belastingplan. De maatregelen zijn vanaf begin dit jaar met het bedrijfsleven afgestemd. Voorgenomen kostenverhogingen, zoals een hogere motorrijtuigenbelasting voor bedrijven met bestelauto’s, zijn van de baan. Mede dankzij het akkoord dat EVO en TLN voor de zomer met het kabinet hebben gesloten.

De organisaties missen echter de concrete vertaalslag van de afspraak uit het sectorakkoord om gezamenlijk de innovatie in de logistiek krachtig te stimuleren.

Verder zijn TLN en EVO bezorgd dat door een gebrek aan focus op transportcriminaliteit Nederland onaantrekkelijk wordt voor toonaangevende internationale bedrijven.

EVO en TLN zijn te spreken over de kabinetsplannen voor verbetering van de bereikbaarheid. De uitvoering van de adviezen van de Commissie-Elverding mag echter geen dag op zich laten wachten.

Zo is de Spoedwet Wegverbreding hard nodig om te voorkomen dat verbreding en aanleg van wegen verder vertraagt. Het kabinet kan nu de 200 miljoen euro die was ingepland voor weginfrastructuur, voorlopig niet uitgeven door juridische bezwaren.

Op het gebied van administratieve lastenverlichting kan het kabinet in 2009 grote vooruitgang boeken. EVO en TLN verwachten veel van lastenverlichting door uitvoering van de meest urgente adviezen van de Commissie-Noordzij, zoals de rompslomp rond de digitale tachograaf en de fiscale bijtelling bij de bestelauto van de zaak.

Ook de vereenvoudiging van de verpakkingenbelasting komt als geroepen, al zou het beter zijn deze belasting geheel te schrappen.

Verder zijn de organisaties bezorgd over de lasten die mogelijk invoering van verplicht vervoermanagement met zich meebrengen. Dit houdt in dat de overheid voorschrijft hoeveel goederen op welke routes vervoerd mogen worden. EVO en TLN vragen het kabinet hiervan af te zien.

Het is volgens EVO en TLN positief dat de inhaaloperatie voor achterstallig onderhoud bij de binnenvaart in 2016 kan worden afgerond. Dit is eerder dan werd verwacht.

Het kabinet wil daarnaast Schiphol laten behoren tot de top van de Noordwest-Europese luchthavens. Volgens EVO en TLN is dit alleen haalbaar wanneer de doorlooptijden van de afhandeling van goederen wordt ingekort door betere samenwerking tussen inspectiediensten.

Ten slotte zijn EVO en TLN positief over de aankondiging van een verkennende studie naar het opwaarderen van de spoorcapaciteit op de Maasvlakte. Met een verwachte toename van aan- en afvoer per spoor en de groei van de wereldhandel is meer capaciteit essentieel.

In een brief aan minister-president Balkenende (die hierboven niet al te opgewekt kijkt) hebben EVO en TLN vandaag hun wensen kenbaar gemaakt. Download de brief hieronder:

 briefaan balkenende.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer