Truckfabrikanten willen verbod Adblue-emulatoren • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Truckfabrikanten willen verbod Adblue-emulatoren

De Europese truckfabrikanten willen dat de Europese Commissie en de EU-lidstaten reclame voor, verkoop van en gebruik van Adblue-emulatoren verbiedt. Ook vragen de fabrikanten, verenigd in koepelorganisatie ACEA, om een strenge aanpak langs de weg om Adblue-fraude tot het verleden te laten behoren.

 “ACEA veroordeelt de reclame voor, verkoop van en het gebruik van elk aftermarket product dat door transportbedrijven en chauffeurs kan worden gebruikt om Adblue-toepassingen op hun voertuigen uit te schakelen”, zegt ACEA secretaris-generaal Erik Jonnaert. Hij benadrukt dat de truckfabrikanten heel veel hebben geïnvesteerd om vrachtwagens te laten voldoen aan de zeer schone Euro 6 emissie-eis.

Een van de technieken die daarvoor gebruikt wordt is Selective Catalytic Reduction (SCR), waarmee NOx tot een minimum wordt beperkt. Daarvoor is wel inspuiting van Adblue in het uitlaatgas nodig. Het achterwege laten van deze inspuiting, zoals gebeurt bij het gebruik van emulatoren, zorgt ervoor dat hoge concentraties NOx via de uitlaat in de buitenlucht terecht komen. Door de montage van een klein kastje kan het motormanagement worden misleid en hoeft er geen Adblue getankt te worden. ACEA herinnert de EC er aan dat deze kastjes op grote schaal en vrij goedkoop overal in de EU openlijk te koop zijn.

Tot nu toe waren truckfabrikanten opmerkelijk stil over de Adblue-fraude, en zeiden in Nederland zelfs van niets te weten, maar ACEA zegt wel degelijk al langer de fraude te weten. “Al in 2012 heeft ACEA deze kwestie geagendeerd bij de Europese Commissie, maar toen is er geen actie ondernomen. Nog eerder heeft Denemarken al alarm geslagen, maar toen was de visie van de EC dat EU-lidstaten zelf moesten optreden”, aldus ACEA.

ACEA wil nu een serieuze aanpak van de Adblue-fraude en wil dat hardware of software om het niet gebruiken van Adblue te maskeren verboden wordt. Ook mogelijkheden om (delen van) het emissiecontrolesysteem te verwijderen moeten worden voorkomen. Daarbij wil ACEA ook dat er handhaving op Adblue-fraude langs de weg komt. Transportbedrijven of chauffeurs die het gebruik van Adblue ontduiken moeten beboet worden of hun voertuigen moet verboden worden verder te rijden, net zoals dat wordt gedaan als belangrijke veiligheidssystemen niet (goed) werken.

3 reacties op “Truckfabrikanten willen verbod Adblue-emulatoren

  • A.A,Lodeweegs

    Truckfabrikanten vragen hier zelf om. De nox sensoren die bij het ad blue systeem horen gaan met enige regelmaat kapot en kosten een godsvermogen bij de erkende dealers. Voor de kosten van de ad blue zelf hoef je dit niet te doen. Voor de prijs van 1 nox sensor koop je ad blue emulatoren, dus is het niet zo gek dat deze op grote schaal gebruikt worden.

    1. H

      Er zijn 2 stuks NOX sensoren bij DAF 2×450 euro. Excl. arbeids kosten !!!!!!!!

  • Fred van Putten

    Ja ja,zo wordt de schuldvraag weer omgedraaid en is niet de criminele energie van chauffeurs cq transporteurs schuld maar de fabrikanten die door de EC gedwongen worden maatregelen te treffen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer