fbpx Ga naar hoofdinhoud

VDL bouwt elektrische truck

Nederland krijgt er een nieuwe truckfabrikant bij: VDL. Het merk gaat met haar afdeling Enabling Transport Solutions (ETS) naar verwachting volgend jaar elektrische trucks op de markt brengen en maakt daarbij gebruik van onder meer chassis en cabines van DAF.

VDL elektrische DAF CFDe VDL elektrische truck wordt een trekker op basis van een DAF CF (zie de artist impression rechts), goed voor een totaalgewicht (inclusief oplegger) van 37 ton. VDL heeft bewust eerst gekozen voor een trekker-oplegger combinatie. “Onze kennis wat betreft de elektrische aandrijflijn gaat om bussen van circa 33 ton. Het concept van een trekker met oplegger paste beter bij die aandrijflijn dan om te beginnen met een bakwagen”, vertelt Menno Kleingeld, directeur VDL ETS. De trekker-oplegger combinatie gaat volgend jaar ingezet worden voor supermarktdistributie. Het is nog niet bekend wie er dan mee gaat rijden. “Er zijn wel gesprekken met mogelijke partners geweest, maar er is nog niets definitief”, aldus Kleingeld.

De actieradius van de VDL trekker moet 100 tot 120 km bedragen. VDL ETS levert de aandrijflijn, met Menno_Kleingeld_VDLelektromotor en batterijen. Voor de benodigde batterijen wil het concern een eigen assemblagelijn opzetten. Het chassis en de cabine wordt ingekocht bij DAF. Het project is een eigen project van VDL, aldus Kleingeld. “Het initiatief ligt bij ons, wij betrekken onderdelen van DAF. We hebben zonder meer gesproken met DAF, maar zij zijn vooralsnog geen partner in dit project.” De truck wordt dan ook onder eigen naam op de markt gebracht.

Een veelgehoord argument bij de inzet van een elektrische truck is dat een elektrische aandrijflijn met batterijen een fors meergewicht zou opleveren, dat ten koste zou gaan van het laadvermogen van het voertuig. Dat gaat volgens Kleingeld bij de elektrische VDL zeker niet gebeuren. “Bij het samenstellen van een elektrische truck kunnen heel veel delen uit de normale dieselaandrijflijn vervallen. Denk aan de motor en alle vloeistofgerelateerde componenten. Maar ook de dieseltanks zijn natuurlijk niet meer nodig. In onze configuratie weegt de elektrische aandrijflijn met batterijen ongeveer hetzelfde als de traditionele aandrijflijn. Een reductie van het laadvermogen is dus niet aan de orde”, aldus Kleingeld.

3 reacties op “VDL bouwt elektrische truck

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer