‘Verbied zwaar transport op spoorovergang’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Verbied zwaar transport op spoorovergang’

De Maatschappij Voor Beter OV wil een verbod voor bijzondere, zware voertuigen zoals hoogwerkers, hijskranen, diepladers en bulldozers op overwegen.  De reizigersorganisatie schrijft dit in een brief aan verkeersminister Schultz van Haegen naar aanleiding van ernstige incidenten op overwegen waarbij grote schade werd aangericht, een dodelijk slachtoffer viel te betreuren en de veiligheid van treinpassagiers ernstig in gevaar kwam.

Voor Beter OV schrijft onder meer aan de minister: “Waar het gaat over de risico’s van bijzondere voertuigen op spoorwegovergangen, werden wij de afgelopen week met de neus op de feiten gedrukt. Twee ernstige incidenten, en bepaald niet voor het eerst. Nog vers in ons geheugen, immers, ligt een incident van februari 2016, waarbij een treinmachinist om het leven kwam toen een hoogwerker (die niet eens op de openbare weg had mogen rijden en ook niet beschikte over een ontheffing) op een overweg in Dalfsen de weg versperde voor een naderende reizigerstrein. Het is meer geluk dan wijsheid dat er bij de twee incidenten van de afgelopen week geen ernstige persoonlijke ongevallen zijn gebeurd.

In Deurne versperde afgelopen week een graafmachine die door motorpech wegens gebrekkig onderhoud was stilgevallen een overweg, waardoor een botsing met een naderende goederentrein onvermijdelijk was. De schade was zeer groot, en puur door het gelukkige feit dat er op het spoor in de andere richting geen trein naderde die op de ravage inreed, waren er geen gewonde of overleden reizigers of spoorwegpersoneel.

In Wouw voerde een dieplader -volgens ooggetuigen- eveneens afgelopen week een illegale handeling uit, door tegen de plaatselijk geldende afspraken op de overweg te ‘steken’, waarna bij nadering van een reizigerstrein de chauffeur van de dieplader zichzelf in veiligheid bracht, en de inzittenden van de reizigerstrein aan levensgevaar blootstelde. Bij de ontsporing die op de botsing volgde, kwam de reizigerstrein tot stilstand binnen het zogeheten Profiel van Vrije Ruimte (PVR) van het andere spoor. Ook hier was het  puur geluk dat vanuit de andere richting geen trein naderde, anders waren er bij dit incident zeer waarschijnlijk zwaargewonden en mogelijk zelfs doden gevallen.”

De vakbekwaamheid en het veiligheidsinzicht van bestuurders van bijzondere voertuigen voldoen niet aan de verwachtingen, de schade en het gevaar bij ongevallen met dit soort voertuigen zijn zeer groot en deze voertuigen zijn in verhouding veel vaker bij ongevallen op overwegen betrokken dan “gewone” auto’s en vrachtwagens, aldus de reizigersorganisatie. Daarom is het onverantwoord om bijzondere voertuigen nog langer toe te laten op gelijkvloerse spoorwegovergangen, en wordt aan minister Schultz van Haegen gevraagd, hier een einde aan te maken. Doordat er de afgelopen decennia veel gelijkvloerse spoorwegovergangen zijn vervangen door tunnels of viaducten, valt de hinder door het moeten omrijden met gevaarlijke voertuigen erg mee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer