Ga naar hoofdinhoud

VLT remmentestbank voor Van Tilburg-Bastianen

Autec-VLT Automotive Equipment leverde onlangs aan Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service Duiven een compleet nieuwe VLT remmentest- en diagnosebank met geïntegreerd asliftsysteem. Het was voor het eerst dat een nieuw systeem passend in de bestaande VLT sparing werd geleverd.

Voorheen diende er veelal een ingrijpende, bouwkundige ingreep plaats te vinden om een liftremmentestbank te installeren op de plek waar voorheen een conventionele remmentestbank lag. Naast hoge kosten, brengt dit ook veel stilstand en onderbreking van de werkplaatsprocessen met zich mee.

Het is de engineers van VLT gelukt om een innovatieve oplossing te realiseren door de bewezen VLT techniek inclusief asliftsysteem, met dezelfde componenten in te passen in oude, veelal kleinere uitsparingen. Mede dankzij de nieuw ontwikkelde binnenbakken die bij de remmentestbank worden geleverd, worden kosten bespaard die normaliter noodzakelijk zijn voor bouwkundige aanpassingen van conventionele remmentestbanksparingen. Daarnaast zijn dezelfde componenten toegepast in een compactere behuizing. Dat is ook het geval met de volledig geïntegreerde hydraulische aslift met mechanische gelijkloopinrichting. Dit systeem garandeert rechtstandig en parallel heffen van beide rollensets.

Volgens Autec-VLT is het voordeel van dit compacte model remmentestbank dat deze geschikt is voor plaatsing 1-op-1 in bestaande VLT14003T2 en VLT14007T2 uitsparingen in de werkplaatsvloer, zonder concessies te doen op de VLT-kwaliteit. De compacte remmentestbank is tevens geschikt voor bestaande SH-8 (remmentestbank met Windows XP aansturing) en IW7 uitsparingen.

Bestaande remmentestbanken die tussen de 15 – 30 jaar oud zijn, worden veelal ,vanuit efficiency-oogpunt, vervangen door een VLT remmentestbank met volledig geïntegreerde aslift.

Naast de geïntegreerde aslift werd de nieuwe remmentestbank voor TB T&TS ook uitgerust met het VLT Brake Data softwarepakket, waarmee de meetgegevens eenvoudig kunnen worden beheerd en geanalyseerd en waardoor tevens de aanvullende stap in efficiency wordt gezet. Ook werd de remmentestbank uitgerust met de ‘tegengesteld draaien’ (4×4) optie, want in sommige gevallen kan het voorkomen dat een as ‘lichter’ wordt tijdens de remmentest, waardoor aslastsimulatie middels stroppen nodig zou zijn. Daarnaast is deze optie uitermate geschikt voor het kunnen remmentesten van permanent vierwielaangedreven auto’s in het bestelwagen segment of vast aangedreven tandemstellen met 3e differentieel. Ook is de nieuwe remmentestbank wederom uitgerust met de VLT rollenblokkering. Dit is gemakkelijk bij uitrijden uit de rollen met een aangedreven as en voorkomt tevens veel voorkomende tachostoringen aan het tweede referentiesignaal bij gebruik van een remmentestbank in het algemeen. Deze optie is altijd ingeschakeld, ook wanneer de remmentestbank uit mocht staan en er door de keurstraat gerangeerd moet worden. Om het gebruiksgemak verder te optimaliseren is er gekozen voor de nieuwe generatie, VLT radiografische luchtdrukopnemers inclusief uitrijsignaal, uitgevoerd in een duurzame industriële RVS kwaliteit. Naast de compleet nieuwe remmentestbank, investeerde TB T&TS Duiven ook in een nieuwe, radiografische spelingsdetector, zodat de gehele keurstraat de komende jaren weer optimaal ingezet kan worden en maximaal is voorbereid op de toekomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer