LNG/CNG

Volvo verkoopt eerste honderd LNG trucks

Volvo Trucks heeft in Nederland de eerste 100 vrachtwagens op LNG verkocht. De meeste van die voertuigen worden de komende maanden uitgeleverd.

Dat vertelde directeur verkoop Roeland Ruygt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Volvo voor de verzamelde bedrijfswagenpers. “Ik ben bijzonder gelukkig met onze zuinige LNG-motor. Want ik zie LNG en iets later vooral ook Bio-LNG als een uitstekend alternatief naast diesel. Temeer daar ik denk dat we alle soorten brandstof nodig zullen hebben.”

Verkoopdip
Net als alle andere betrokkenen, reageerde ook Volvo tamelijk ontstemd over het besluit van het Ministerie van Financiën om de accijnsteruggaveregeling te beëindigen. “Weliswaar verwachten wij vanwege de geluiden van andere ministeries dat de regeling in een of andere vorm wél gecontinueerd wordt. Maar het kwaad is voor ons al geschied in de vorm van een verkoopdip.” Dat geeft vooral ook aan hoe moeilijk het is voor ondernemers om een besluit te nemen voor de langere termijn als de overheid zich zo wispelturig opstelt.

Tak van sport
De traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van Volvo Trucks was deze keer bij transportbedrijf Melis Logistics in Duiven. Niet alleen rijdt dit bedrijf met Volvo’s op LNG, ook besteedt de transporteur heel veel aandacht aan de opleiding van chauffeurs via hun eigen Transport Academy. Op die manier lukt het Melis Logistics om relatief veel vrouwen als chauffeur te laten instromen. Bij Melis hebben ze overigens al jaren vrouwelijke chauffeurs in dienst. Tot volle tevredenheid van alle betrokken partijen. “De meeste vrouwelijke chauffeurs willen graag in deeltijd werken”, aldus directeur Marwin Melis. “Dat is in onze tak van sport goed in te passen.”

Getriggerd
Ook Volvo heeft besloten zich in te zetten voor het promoten van het chauffeursvak onder vrouwen. Dit omdat het chauffeurstekort steeds verder oploopt. Alleen al om de uitstroom te keren, zijn er de komende tijd aan instroom jaarlijks 3000 chauffeurs nodig. “We zijn hier getriggerd door de mooie vierde plaats die Nathaly Bol haalde bij onze Veiligste chauffeur van Nederland competitie”, aldus Ruygt. Volvo wil op haar website de verschillende initiatieven om meer chauffeurs en meer vrouwelijke truckchauffeurs te krijgen, bundelen en waar mogelijk steunen. Zo maakte Volvo inmiddels een wervende film waar Nathaly Bol uitlegt dat chauffeur zijn werk is dat iedereen kan doen.

Dat er een chauffeurstekort is, blijkt volgens Volvo ook uit de verkoop van steeds luxer uitgeruste voertuigen. “We zien dat bedrijven daarmee chauffeurs trachten te winnen of te houden”, aldus Ruygt, die dit illustreerde door er op te wijzen dat bijvoorbeeld nu al 60 procent van alle zware Volvo trucks af-fabriek met I-park cool (standairco) geleverd wordt. Dat was enige jaren terug nog een zeldzaamheid. Bij de bouwvoertuigen begint Volvo Dynamic Steering (VDS) gemeengoed te worden. Bij meer dan 50 procent van de nieuwe bouw-Volvo’s wordt dit mee besteld.

Elektrisch
Volvo hoopt dit jaar ook de belangstelling voor de eerste twee 100 procent elektrisch aangedreven trucks om te zetten in een definitieve order. Het zou gaan om een vuilnisauto en een distributietruck die in Amsterdam moeten gaan rijden.

Het afgelopen jaar heeft Volvo zijn marktaandeel voor trucks vanaf 6 ton redelijk weten vast te houden: 19,2 procent. Wel is dat 0,3 procent lager in een markt die vergeleken met 2017 met meer dan 1.300 voertuigen groeide naar 15.748 trucks. In de bouwsector is Volvo voor het tweede achtereenvolgende jaar met 24,6 procent marktleider. Maar ook hier liep het merk in absolute aantallen iets terug. Want vorig jaar was het aandeel nieuwe Volvo’s in de constructie nog 28,6 procent en was de markt 75 voertuigen kleiner. Het aandeel van Volvo in de markt vanaf 16 ton steeg wel licht tot nagenoeg 20 procent (van 19,5 naar 19.9). Deze markt was in 2018 met 13.070 verkochte voertuigen duizend voertuigen groter dan in 2017. Ook Volvo denkt, dat er nog betere verkopen gerealiseerd hadden kunnen worden als er maar voldoende chauffeurs zouden zijn.

VECTO
Dat er de komende tijd veel gaat veranderen, werd nog eens duidelijk uit de presentatie van productmanager Jan Schouten. Hij ging nader in op de uitstoot van trucks. “Een paar jaar geleden ging het om verbruik, uitstoot en CO2. In die volgorde, maar tegenwoordig staat CO2 met stip bovenaan en is uitstoot van NOx en CO nauwelijks nog een issue. Schouten benadrukte nog eens hoe moeilijk het zal zijn om aan de wens van Europa te voldoen dat trucks in 2030 30 procent minder CO2 uitstoten. “Daar is nog veel te doen, want de afgelopen 8 jaar is de uitstoot maar ongeveer met acht procent verminderd. Probleem is dat je alleen CO2 kunt besparen door minder brandstof te verstoken of elektrisch te gaan rijden.” Schouten gaf uitleg over de nieuwe tool VECTO. Dit is het Europese simulatieprogramma waarmee vanaf dit jaar begonnen wordt om de CO2-uitstoot van een truck vast te stellen. Vanaf 2025 volgen limitering en mogelijk beprijzing. “Daarbij wordt er niet alleen naar de motor gekeken maar ook naar inzet en belading. Vanaf dit jaar krijgt een vervoerder die een nieuwe truck koopt ook te zien wat de CO2– uitstoot is van zijn specifieke toepassing”, aldus Schouten. “Volgend jaar volgt dan de rapportage en controle. En vanaf 2025 mag de transportsector limietwaarden per inzet verwachten.”

Ook werd duidelijk dat het systeem nog lang niet af is. Schouten: “VECTO werkt nu voor 4×2 en 6×2 trekkers en bakwagens maar moet straks voor alle voertuigen gaan werken. Ook zijn er nog maar een beperkt aantal invulwaarden. Bijvoorbeeld alleen maar of het een bakwagen of een trekker/trailer is. Of dat hij licht of zwaar rijdt. Waar het energielabel bij personenwagens altijd optimistischer is dan de realiteit, kan dat bij trucks heel goed andersom zijn. Ook omdat VECTO geen rekening houdt met zaken als Predictive Cruise Controle en ACC. Die worden steeds effectiever omdat ze steeds nauwkeuriger zijn, beter samenwerken én omdat er steeds meer vloten komen waar de chauffeur het niet meer kan uitzetten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven