Ga naar hoofdinhoud

‘Voorkom oneerlijke concurrentie voor Nederlands transport’

De Europese Commissie wil met het Mobility Package de Europese transportsector eerlijker, transparanter en socialer maken. Met de huidige voorstellen gebeurt in grote mate het tegenovergestelde, vinden Transport en Logistiek Nederland, FNV en CNV. Deze partijen riepen Tweede Kamerleden daarom met een petitie op te strijden voor het behoud van de huidige Europese wetten, inclusief de flexibiliteit van Nederlandse aanvullende regelgeving.

De voorstellen uit het Mobility Package zorgen ervoor dat Europa de markt voor transport volledig vrijgeeft. Zo ontstaat verdere scheefgroei op de Europese transportmarkt. “Hoewel de Europese interne markt een groot goed is, zijn de verschillen in arbeidsomstandigheden tussen West- en bijvoorbeeld Oost-Europa nog veel te groot om met de huidige voorstellen een gelijk speelveld te garanderen”, aldus Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN). “Zowel voor Nederlandse transportondernemers als voor chauffeurs.”

“Het loon en de af te dragen premies liggen in een aantal Europese landen veel lager dan in Nederland”, zegt Willem Dijkhuizen, onderhandelaar Transport & Logistiek van FNV. “Het volledig vrijgeven van de markt leidt tot een verslechtering voor chauffeurs en oneerlijke concurrentie voor ondernemers.” Daarnaast maken de voorstellen de handhaving complexer, vinden werkgevers en werknemers. Dat is geenszins goed voor zowel werkgevers als werknemers. FNV, CNV en TLN zeggen daarom: houd de wetten die we hebben en controleer beter of iedereen zich eraan houdt.

Wat betreft de voorstellen uit het Mobility Package staan FNV, CNV en TLN de volgende vier hoofdpunten voor:

  1. Behoud de huidige rij- en rusttijden

Behoud de rij- en rusttijden grotendeels zoals ze nu zijn. Die zijn adequaat om verkeersveiligheid, eerlijke concurrentie en goede arbeidsomstandigheden te garanderen. Ze worden alleen niet voldoende gehandhaafd, wat nu al voor scheefgroei op het gebied van arbeidsvoorwaarden zorgt. We moeten in Europa dus zorgen dat die handhaving beter geregeld is. Handhavers moeten zich daarbij richten op notoire overtreders, op de ‘rotte appels’. Daarbij moet de handhaving overal in Europa gelijk zijn.

  1. Voorkom concurrentie op arbeidsvoorwaarden

Laat voor buitenlandse chauffeurs die in of vanuit Nederland werken dezelfde kernarbeidsvoorwaarden gelden als voor Nederlandse chauffeurs. Dat geldt zowel voor detachering van buitenlandse werknemers in Nederland als voor de zogeheten cabotage (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat). Zo voorkomen we een race to the bottom op het vlak van arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs en blijven Nederlandse transportondernemingen concurrerend.

  1. Behoud Nederlandse vergunningsgrens

Behoud de Nederlandse wet, waarin een voertuig vanaf 500 kilogram vergunningsplichtig is en voorkom dat die grens wordt verhoogd naar de Europese grens van 3500 kilogram. De vergunningsverplichting maakt dat het transport professioneel en tegen goede voorwaarden gebeurt. TLN, FNV en CNV pleiten er zelfs voor om die grens van 500 kilogram terug te brengen naar 0 kilogram in Nederland.

  1. Registreer of buitenlandse werknemers in Nederland werken

Laat de meldingsplicht voor buitenlandse werknemers gelden voor de gehele transportsector. Zo kunnen Nederlandse instanties controleren of een buitenlandse chauffeur en diens werkgever voldoen aan de minimale arbeidsvoorwaarden.

 

7 reacties op “‘Voorkom oneerlijke concurrentie voor Nederlands transport’

  • Mark

    Je zal zien, zodra ik een niwo vergunning heb om met mijn bestelbus te werken gaan ze de vergunningsgrens ophogen naar 3500 kilo en cabottage gaan ze toestaan…

  • bart

    Tegenwoordig kan je niwovergunning huren. Je hebt geen diploma nodig. Want iedereen doet het tegenwoordig…

  • G.F.M. Ooms

    Bart verklaar je nader en noem vooral namen van bedrijven en instanties waar men een NIWO vergunning kan huren.

    Het zal misschien wel eens gebeuren dat een bedrijf zijn vergunning of vergunningsbewijs verhuurd; maar zodra de desbetreffende vervoeder welke gebruikt maakt van zo’n gehuurde vergunning gepakt wordt is die gelijk zijn transportmiddel kwijt en de verhuurder krijgt gelijk verscherpt toezicht en de bij horende controles en forse boetes opgelegd.

  • Mark

    Kijk bijv. op Marktplaats en zoek op ‘Niwo vergunning’ of ‘vervoersmanager’.

    Dat is een levendige handel. Een vervoersmanager mag zijn vakbekwaamheid bij meerdere bedrijven inbrengen.

    Of dit feitelijk ook wordt gedaan of dat het simpelweg het verhuren van de vergunning is daar is volgens mij weinig controle op. De adverteerders op marktplaats zijn in ieder geval niet onder de indruk van de ILT anders zouden ze niet met naam en foto zichzelf zo te kijk zetten.

  • G.F.M. Ooms

    Klopt een vervoersmanager kan en mag zich ter beschikking stellen aan zo’n drie bedrijven waar hij dan voor minimaal 20 uur per week op de loonlijst moet staan.
    Zo kan een klein bedrijf tot en met vijf auto rijden op de vergunning van de procuratiehouder. Eis van de NIWO en ILT is dan wel dat de procuratiehouder de feitelijk leidende persoon is en niet de eigenaar / directeur van het bedrijf.
    Een eigen rijder welke bijvoorbeeld op deze manier gaat werken is dan feitelijk aan de goden overgeleverd. Bij meer dan vijf auto’s moet de persoon minimaal 40 uren op kantoor zitten; maar dan gaan de loonkosten wel heel erg knellen om de persoon te gaan betalen.
    Beter is het om dan de sprong te maken van vijf naar twintig auto in eens, omdat dan alle loonkosten uitgesmeerd kunnen worden over twintig trekkende eenheden.

  • bart

    Wat mark eerder heeft gezegd, er is te weinig controle. Rijders huren gewoon niwovergunning, omdat ILT weinig controleert. Op marktplaats vragen ze maandelijkse vergoeding. Waarom treedt ILT daar niet op? Omdat waarschijnlijk toch legaal is….

    Groetjes Bart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer