Vos Logistics verdient geld met LNG • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Vos Logistics verdient geld met LNG

Het is dit jaar 10 jaar geleden dat Vos Logistics op de BedrijfsautoRAI haar eerste LNG-truck liet zien. Sindsdien is er veel gebeurd. Vos Logistics heeft met hard werken bereikt dat het zwarte cijfers schrijft als het gaat om transport op LNG. Ja, er is een business-case! [INDEX TTMnl2017_2_46]

We hebben de foto’s nog van die RAI, waar Wim Vos zelf trots om die Mercedes-Benz Econic heen liep. “Er is sindsdien heel veel veranderd”, zegt Henk-Jan van der Molen (rechts op de foto), commercial director international transport bij Vos Logistics. “Vos Logistics is geen familiebedrijf meer. Het bedrijf is anders ingericht, systematischer, met andere procedures dan voorheen. Eén ding is echter niet veranderd. We zijn ambitieus en willen graag pionieren. Dat was toen zo met LNG, en dat is nog steeds zo. Dat klinkt avontuurlijk, maar als we in zo’n project stappen is dat niet voor de hobby. Op langere termijn moet er wel business in zitten. Je zou het ‘sustainable dienstverlening’ kunnen noemen.”

Proeftuin
Pieter Derksen, purchase manager bij Vos Logistics, kan zich die start met LNG nog herinneren. “Het was zelfs al eerder dan die RAI, in 2005. Maar na die presentatie ging het balletje echt rollen. Klanten raken geïnteresseerd, willen graag geassocieerd worden met ‘groene’ techniek, er is veel overleg met de leverancier van de truck. Als bedrijf ben je een echte proeftuin. In die tijd zetten we de LNG-trucks in voor nationale distributie. Waarom? Omdat dat de enige mogelijkheid was. Tanken kon alleen bij ons op het terrein en de actieradius van die eerste trucks was zeer beperkt.”

Lowdeck
Anno 2017 is alles anders. Vos Logistics heeft nu 40 LNG trucks, Iveco’s en Scania’s. Die laatste worden ingezet op retaildistributie in Nederland. In 2015 begon Vos met de inzet van Iveco LNG-trekkers op internationaal transport. “We wilden graag megatrailers rijden op internationale bestemmingen, maar er was geen lowdeck LNG-trekker op de markt. Die heeft Iveco Schouten voor ons gebouwd. Daar hebben we nu ruim 20 maanden mee gereden en dat is succesvol. In het eerste kwartaal hebben we vijf van die nieuwe Iveco Stralis NP lowdecks gekocht”, zeg Van der Molen.

Succes. Het woord is gevallen. Waar Vos’ LNG-expert Annemarie Timmermans een paar jaar geleden in TTM.nl nog verklaarde dat een ‘business-case voor LNG nog ver weg was’, kunnen Van der Molen en Derksen inmiddels zeggen dat er zwarte cijfers worden geschreven. Van der Molen: “Ja, er is een business-case, maar dan ook net. En we moeten er hard aan trekken om dat te laten lukken.” Er is eigenlijk maar één devies: kilometers maken! “Niet voor niets hebben we de Iveco’s zo laten maken dat ze op twee tanks 1000 km ver kunnen komen”, zegt Derksen. “In de aanschaf, maar ook in de kosten per maand, is zo’n lowdeck trekker 20 procent duurder. Terugverdientijd: vier tot zes jaar. Je moet dus heel veel rijden, en dat doen we dan ook. De lowdeck Iveco’s met de megatrailers, onze eigen Cuboliners trouwens, rijden op drie trajecten: tussen Nederland en Noord-Duitsland, Nederland en het Ruhrgebied en België en Bretagne. Voor onze klanten natuurlijk, maar ook omdat op die routes LNG-tankstations zijn.”

Hotwheels
Het break-even point bij de inzet van LNG trucks zoals Vos dat doet ligt volgens Van der Molen en Derksen op 150.000 tot 160.000 km per jaar. Dat is niet te doen met één chauffeur, en dus hanteert Vos het Hotwheels-concept. Dat heeft niets met speelgoedauto’s te maken, maar het is eigenlijk het aloude postiljon-model. “Op twee trucks zitten 3 teams van elk twee chauffeurs. Die wisselen we af. Met zorgvuldig plannen is het mogelijk om de trucks zo non-stop te laten rijden. Echt 24 uur per dag”, schetst Derksen.

Netwerk
Trucks die zoveel rijden, moeten ook een keer naar de werkplaats voor onderhoud. “Dat besteden we uit aan dealers. We hebben bij Vos Logistics sowieso rijwel alle trucks in een reparatie- en onderhoudscontract. Alleen aan trailers sleutelen we zelf. Natuurlijk houden we wel strikt de vinger aan de pols bij het dealeronderhoud. Zoals gezegd is kostenbeheersing, zeker bij het megatrailertransport, cruciaal”, zegt Derksen. Met de huidige lowdeck trekkers van Iveco heeft Vos Logistics een actieradius van 1000 km, dat wordt straks met de Stralis NP waarschijnlijk nog meer, tot wel 1500 km. Vos Logistics heeft dan ook geen behoefte aan een LNG-station langs elke snelweg. “Om de 400 of 500 km, dat moet te doen zijn”, zegt Van der Molen. “Dan moet je nog wel goed plannen waar je tankt. Wil je net zo gedachteloos LNG tanken als nu diesel, dan moet het netwerk groter worden. De suggestie van 23-25 stations voor Nederland in het RUG-onderzoek (zie het artikel vanaf pagina 52) vindt hij in principe veel. “Voor het werk in Nederland gebruiken we nu zo’n verschillende 10 tankstations. Met het werk dat wij op LNG doen hoeft daar niet meer echt apart voor gepland te worden, je gaat pas tanken als dat nodig is. Wil je in heel Nederland rijden en niet hoeven checken waar en wanneer je tankt, dan heeft het wel de voorkeur om inderdaad wel meer stations in Nederland te hebben.”

Vos Logistics houdt van pionieren en stopt daar nooit mee. “Zoeken naar oplossingen waarmee we duurzaam kunnen werken, dat zit in de core van onze strategie”, zegt Van der Molen. “Kijk ook maar eens naar onze Ecocombi XL in Scandinavië. Ook daarmee pionieren we.” Derksen vult aan: “We hebben onze werkgroep LNG net omgedoopt tot werkgroep Alternatieve Brandstoffen. We kijken serieus naar de toepassing van HVO100, en ook naar de mogelijkheden van elektrificatie en waterstof. Maar ook de mogelijkheden van LNG zijn nog niet uitgeput. Bio-LNG zou weer een geweldige stap vooruit zijn bijvoorbeeld. Maar ook wat betreft transportmogelijkheden met LNG willen we verder kijken. De volgende stap? Bulktransport met een LNG-truck. De PTO-bediening is cruciaal natuurlijk, maar die Stralis NP heeft 400 pk. En zo blijven we telkens weer zoeken naar nieuwe duurzame mogelijkheden.”

#rendabel
#megatrailers
#hotwheels

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer