fbpx Ga naar hoofdinhoud

Wegtransport houdt gas erop in 2018

Wegtransporteurs zien de vraag in 2018 gemiddeld met 3,5 procent oplopen als gevolg van de groeiende Nederlandse economie. Vooral de bouw en detailhandel vervoeren meer. Het chauffeurstekort remt de groei echter. Eigen rijders kunnen daar nu volop van profiteren. Voor verdere rentabiliteitsverbetering blijft optimalisering noodzakelijk. Dat meldt ING.

Het Nederlandse wegtransport concentreert zich door de grootschalige internationale inzet van Oost-Europese chauffeurs voornamelijk op het binnenlands vervoer. Bedrijven profiteren nu van de relatief sterk presterende Nederlandse economie. Vooral de bouw blijft het wegvervoer als grote opdrachtgever in 2018 veel extra werk bezorgen, maar ook de detailhandel en horeca zorgen voor meer distributie. Bij elkaar zorgt dit voor een verwachte volumegroei van 3,5 procent en groeit de omzet naar verwachting met 5 procent.

Na vier jaar herstel is de rentabiliteit van bedrijven in binnenlands wegvervoer uit het dal. Het aandeel met meer dan 3 procent rentabiliteit blijft klein, maar stijgt mee. Ruim 80 procent van de bedrijven is winstgevend, zo vertelde de conjunctuurenquête van TLN al. Doordat de tarieven ook in 2018 naar verwachting minder stijgen dan de kosten is kostenbeheersing en productiviteitsgroei (per rit/klant/specialisatie) belangrijk voor resultaatverbetering. De kosten zullen in 2018 naar verwachting met 2 tot 5 procent ook harder stijgen door hogere lonen en brandstofkosten. Doordat volledig doorberekenen lastig blijft, is kostenbeheersing en productiviteitsverbetering per medewerker belangrijk om financieel ook van de drukte te kunnen profiteren. Ook kan de toenemende filedruk de kosten opjagen. De voorgenomen kilometerheffing blijft nog wel even uit.

Het chauffeurstekort bij bedrijven loopt nu snel op. Eind 2017 had bijna de helft van de bedrijven een personeelstekort. Hoewel de vacaturegraad nog niet zo hoog is als in 2007, kan dat met de verwachte groei en de opgedroogde zij-instroom in 2018 veranderen. Dit maakt werving van personeel voor veel transporteurs een van de grote uitdagingen. Naast de toenemende vraag naar chauffeurs, is de uitstroom door pensionering ook groter. Bovendien neemt de belangstelling onder jongeren af. Dit is een verschil met tien jaar geleden toen er een groot tekort was. Bijna eenderde van de chauffeurs is eind 2017 ouder dan 55 jaar, destijds was dat een stuk minder. Hierdoor is de verwachting dat het tekort in 2018 snel tot meer knelpunten zal leiden.

De afgelopen 10 jaar zijn grotere transporteurs steeds meer met inhuur van ‘charters’ als flexibele schil gaan werken. Vaak zijn dit (indirect) eigen rijders. De toenemende chauffeurskrapte lijkt voorlopig niet ten koste van flexibilisering te gaan, maar eerder te leiden tot uitbesteding aan deze ZZP-ers, die meer uren kunnen maken. Bedrijven willen hun flexibele schil graag gelijk houden of uitbreiden*. Tegelijkertijd bevindt het ondernemersvertrouwen onder ZZP-ers zich op een hoogtepunt en neemt hun aandeel toe.

Ook logistieke dienstverleners blijven in 2018 groeien, maar tegelijkertijd zorgt de groeiende e-commerce voor weglek van omzet naar pakketvervoerders en grote online-retailers als Coolblue, Zalando en Amazon. Door het commerciële belang van snelheid en betrouwbaarheid krijgt logistiek hier steeds meer (strategische) prioriteit. Ook ladingplatforms veroveren een positie op de markt. Dit dwingt tot stappen in benutting van ICT en een intensieve klantrelatie.

Bron: ING

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer