Nieuws

Werkgevers bieden 2 procent loonsverhoging

De werkgevers in de transportsector hebben woensdag een nieuwe 2-jarige cao voorgesteld met loonsverhogingen van 2 procent per 1 januari 2015 en per 1 januari 2016. Dat is een gebaar naar de vakbonden, die een 1-jarige cao met 3 procent loonsverhoging eisen. “Het is eerste begin en we hebben een vervolgafspraak gemaakt’”, aldus FNV-onderhandelaar Egon Groen. CNV is minder positief.

euro'sOp basis van de door TLN gedane voorstellen zal de beloning van de eerste 40 uur per week voor chauffeurs in een evenwichtig pakket aan maatregelen in de komende jaren met 6,3 tot 9 procent stijgen. Volgens TLN worden met de voorstellen belangrijke stappen gezet in de modernisering van de arbeidsvoorwaarden in de sector. “Dat is op zich al winst, na maandenlang actievoeren”, zegt CNV-onderhandelaar Tjitze van Rijssel. “Kennelijk zien de werkgevers in dat er iets moet gebeuren. Er lag een loonbod van nul procent. Daar kunnen we natuurlijk niet mee aankomen bij de chauffeurs. De werkgevers presenteerden enthousiast een heel pakket voor een driejarige cao, met verschillende vernieuwingen. Ze halen vooral de krenten uit de pap, het gaat vooral om zaken die de werkgevers goed uitkomen. Er staat bijvoorbeeld niets in over aanvulling van het derde jaar WW. Al met al is het nog geen aantrekkelijk pakket, wij zien dit echt als een eerste bod. Wij gaan graag het gesprek aan over vernieuwing van de cao, dat is ook hard nodig, maar dan moet het wel van twee kanten komen.” Ook de loonsverhoging die TLN biedt, is teleurstellend, vindt Van Rijssel. “Een loonsverhoging van 2 procent in 2015 en 2016 klinkt erg mooi. Maar de loonsverhoging voor het jaar 2014 heb ik in het hele voorstel niet kunnen vinden. Die is er ook niet. De werkgevers slaan dit jaar kennelijk voor het gemak maar even over. Ze willen pas in 2015 een loonsverhoging geven.”

Tijdens het overleg is overeenstemming bereikt over de wenselijkheid van invoering van een vergunningsgrens voor beroepsgoederenvervoer op 0 kg. Dit betekent dat alle vormen van commercieel goederenvervoer vergunningplichtig zouden moeten zijn. Op dit moment ligt de vergunningsgrens op 500 kg. Door verlaging van deze grens wordt een begin gemaakt met het tegengaan van schijnzelfstandigheid in het segment van 0 tot 500 kg. en wordt tevens een kwaliteits- en professionaliseringsslag gemaakt in, bijvoorbeeld, de koeriers- en expresse markt. Partijen zullen dit gaan bepleiten bij minister Schultz van Infrastructuur en Milieu.

Verladersorganisatie EVO vindt een voorstel aan het Ministerie van I&M om het wettelijke vergunningsregime in het wegvervoer te veranderen pas geloofwaardig als alle belanghebbenden het eens zijn. EVO is over de vergunningswetgeving momenteel constructief in gesprek met TLN en de vakbonden. Eensgezindheid tussen belanghebbenden moet wat EVO betreft altijd het streven zijn, als het gaat om marktordening en bijbehorende wetgeving in de wegvervoermarkt. Aan verschillende tafels wordt momenteel door de vertegenwoordigers van opdrachtgevers, transporteurs en werknemers gesproken over het functioneren en de toekomst van de wegvervoermarkt. Die gesprekken gaan over de inhoud en reikwijdte van de vergunningplicht in het wegvervoer, maar ook over de ketenverantwoordelijkheid van de opdrachtgever in het transport. Bekend is dat de ministers van I&M en Sociale Zaken en de Tweede Kamer belang hechten aan gezamenlijke voorstellen van de genoemde partijen. Die mogen ze ook verwachten, aldus EVO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven