fbpx Ga naar hoofdinhoud

Zes x Mercedes-Benz Antos voor HEMA

De recente overname van HEMA zorgt meteen al voor een vernieuwingsslag, in ieder geval in het wagenpark. Op het distributiecentrum van HEMA in Utrecht werden onlangs de sleutels van de allereerste Mercedes-Benz trucks van de Hollandse winkelformule overhandigd. Met zes Antos bakwagens verwacht HEMA het brandstofverbruik, het onderhoud en de veiligheid in het wagenpark verder te kunnen optimaliseren.

Om in de eigen praktijk een goede vergelijking te kunnen maken voor wat betreft het brandstofverbruik en de onderhoudskosten, besloot HEMA een tweede merk aan het wagenpark toe te voegen. In constructief overleg met SternTrucks werd besloten de verrichtingen van zes Antos bakwagens nauwlettend te gaan volgen. Deze Antos 2132 trucks met ClassicSpace-Cabine werden via Mercedes-Benz Financial Services  aangeschaft op basis van een jaarkilometrage van 100.000 en voor de duur van zeven jaar. De cabines zijn allen voorzien van een opklapbed zodat de chauffeurs, die vaak vroeg beginnen, in de rusttijden ook echt kunnen ontspannen. Alle Antos trucks zijn voorzien van extra veiligheidssytemen die in de stedelijke distributie het verschil kunnen maken. Noodremassistent Active Brake Assist 4 reageert namelijk ook op voetgangers en fietsers. Voor veiligheid in de dode hoek heeft Mercedes-Benz Trucks Sideguard Assist ontwikkeld. Ook dit systeem helpt de chauffeurs van HEMA veilig door het drukke stadsverkeer te bewegen.

Met de bewezen Antos techniek voegt HEMA volgens Mercedes-Benz extra kwaliteit toe aan het wagenpark. Toch heeft SternTrucks TeCo innovations ingeschakeld om nog een extra systeem op het bakwagen chassis te bouwen. Omdat chauffeurs van HEMA vaak moeten lossen op een schuine ondergrond, wat met rolcontainers een forse lichamelijke belasting teweeg kan brengen, is een waterpasregeling gerealiseerd. Hiervoor werd een parallel systeem aangelegd dat de X en Y as met luchtdruk waterpas stelt. Het lossen en herschikken van de rolcontainers kost zo niet alleen minder kracht, maar levert ook een forse tijdswinst op per filiaal.  Jos Mulder Carrosserie bouwde in het Antos frame een ingenieus afzetsysteem dat met een simpele druk op de knop ontgrendeld en vergrendeld kan worden. Hierdoor hoeft de chauffeur niet met twistlocks te werken. De Antos trucks worden voornamelijk als combi ingezet waarbij het afzetsysteem het wisselen van laadbakken mogelijk maakt en de Antos als bakwagen de stad in rijdt.

De intrede van Mercedes-Benz als nieuw merk in de vloot is vooraf zorgvuldig afgewogen. De TCO en het brandstofverbruik werden nauwkeurig gecalculeerd omdat brandstofbesparing en CO2-reductie bij HEMA hoge prioriteit hebben. Maar ook het onderhoud werd becijferd. In het wagenpark is sinds kort besloten om van reactief onderhoud naar preventief onderhoud om te schakelen. Hiermee wordt de betrouwbaarheid van de logisiteke dienstverlening groter. HEMA maakt gebruik van Mercedes-Benz Uptime dat hier naadloos op aansluit. Onderhoud wordt zodoende vroegtijdig gesignaleerd en kan efficiënt ingepland worden. Het onderhoud wordt door HEMA in eigen beheer uitgevoerd. Mercedes-Benz heeft de monteurs getraind om de nieuwe Antos trucks op de juiste manier te kunnen uitlezen en te onderhouden.

De Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam heeft sinds de oprichting in 1926 een herkenbare winkelformule.  De essentie van het merk bestaat uit de ideale balans tussen prijs, kwaliteit en design. De keten heeft in ruim 750 winkels in negen landen en twee continenten. Wekelijks bezoeken ruim zes miljoen mensen een van de HEMA winkels online of offline. Het wagenpark van HEMA bestaat uit 61 bakwagens en 23 koelwagens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer