fbpx Ga naar hoofdinhoud

Branche blij met beoogde versnelling infraprojecten

Donderdag heeft de Tweede Kamer twee moties aangenomen die positief zijn voor het versneld starten van een aantal infrastructuurprojecten, waaronder de Rijnlandroute, de Westlandroute en de rondweg Boskoop. EVO en TLN ondersteunen deze moties dan ook van harte en roepen de Minister op om het advies van de Tweede Kamer ter harte te nemen.

Aanleg snelwegenDe eerste motie van Koopmans (CDA) en Samson (PvdA) betreft verlenging van de MIRT-periode (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) met acht jaar tot 2028. Komend voorjaar zal het kabinet hierover een beslissing nemen. Indien de MIRT-periode wordt verlengd, kunnen enkele belangrijke projecten, zoals de Rijnlandroute, toch een plaats krijgen op de nationale investeringsagenda. Hierdoor is het mogelijk om het project, dat oorspronkelijk pas staat gepland voor na 2020, via private financiering naar voren te halen. EVO en TLN zijn zeer content over deze ontwikkeling en benadrukken daarbij het belang van de Rijnlandroute voor de regio Duin- en Bollenstreek.

Op dit moment zijn de automobilisten en het vrachtverkeer aangewezen op de N206, waar veel files ontstaan en alleen nog maar verder toenemen. Er is echter geen goed alternatief om de Duin- en Bollenstreek te passeren tussen de A4 en A44. Bovendien zal de komst van de nieuwbouwwijk Valkenburg en het bedrijventerrein Bio Scienice Park zorgen voor nog meer verkeer. Tot onvrede van EVO en TLN heeft het Rijk tot nu toe echter geen financiële middelen toegezegd voor de Rijnlandroute.

De tweede motie van de CDA-kamerleden Koopmans en Koppejan betreft een extra bijdrage van 30 miljoen voor Greenports, waaronder 6 miljoen voor de aansluiting van Westland en 6 miljoen voor de rondweg Boskoop. EVO en TLN juichen de extra bijdrage van harte toe. Beide regio’s spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie omdat hier het zwaartepunt ligt van de productie van oer-Hollandse producten uit de glas- en tuinbouw. Daarom is het van cruciaal belang dat deze regio’s beter bereikbaar worden. Intensief verkeer en vele obstakels en beperkingen zijn kenmerkend voor beide regio’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer