Brexit-deal: Wat moet ik nu met mijn CEMT-vergunning? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Brexit-deal: Wat moet ik nu met mijn CEMT-vergunning?

In de aanloop naar de Brexit werden vervoerders er veelvuldig op gewezen dat er voor transport naar Groot-Brittannië CEMT-vergunningen aangeschaft dienden te worden. Nu blijkt dat ook voor derdelandenvervoer geen CEMT-vergunning nodig is.

Al het vervoer kan dus onder dekking van een Eurovergunning. Wie de CEMT-vergunning niet gaat gebruiken kan ze kosteloos retourneren naar NIWO, bij voorkeur voor 1 juli a.s. Dat meldt NIWO op haar website. NIWO brengt geen kosten in rekening zolang geen gebruik wordt gemaakt van de CEMT-vergunning. Aan het in toch in bezit hebben (en houden) van een CEMT-vergunning zijn verplichtingen verbonden, zoals het bijhouden van een rittenboek en het opmaken van een verslag voor het verrichte vervoer.

Tussen EU-lidstaten zijn drie cabotageritten toegestaan. In de nieuwe afspraken met het VK is het aantal cabotagerechten teruggebracht. Dit betekent dat Nederlandse transporteurs minder tussenladingen kunnen meenemen in het VK dan in de huidige situatie, namelijk twee cabotageritten in plaats van drie. (Voor Britse wegvervoerders neemt dit af naar één cabotagerit in Nederland.) Derdelandenvervoer blijft ook mogelijk voor Britse wegvervoerders met een maximum van twee ritten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer