Ga naar hoofdinhoud

Europa: ‘Cabinekamperen is er niet meer bij’

Cabinekamperen, het doorbrengen van de 45 uurs rust (of langer) in de cabine, wordt door het Europees Parlement verboden, zelfs als het op een beveiligde parkeerplaats gebeurd. Dat is een van de uitkomsten van de stemming die het EP donderdag hield over het Mobility Package. TLN toont zich teleurgesteld op het verbod op cabinekamperen.

Jan Boeve, directeur TLN: “Je ziet dat het Europees Parlement op sommige punten begrijpt waar de markt mee is geholpen, maar aan de andere de broodnodige flexibiliteit inperken.” Norbert Hofer, Minister van Verkeer, Innovatie en Technologie van Oostenrijk, fungerend voorzitter van de Raad”: Een cruciaal element van betere handhaving is een betrouwbare registratie van wanneer en waar vrachtwagens de grens overgegaan zijn en het betrouwbaar lokaliseren van laad- en losactiviteiten. De tweede generatie slimme tachografen zal dit alles automatisch doen. Alle voertuigen die worden ingezet voor internationaal vervoer, moeten eind 2024 met de nieuwe tachograaf zijn uitgerust.

De regels voor cabotage (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat) worden door het Europees Parlement niet verder geliberaliseerd. Met maximaal 3 dagen cabotageritten uitvoeren en vervolgens een cooling off-periode van 60 uur wordt het cabotageregime in ieder geval niet verder opengegooid.

Helaas wil het Europees Parlement wel vrachtwagens verplichten om één keer per vier weken terug te keren naar het land van vestiging. Dit zorgt mogelijk voor meer lege ritten en is voor de sector ook een extra inperking van de flexibiliteit.

Het Europees Parlement heeft besloten op regels voor detachering (wanneer een buitenlandse chauffeur hetzelfde loon ontvangt als chauffeurs in het land waarin hij goederenvervoer verricht) een uitzondering te maken voor het vervoer tussen het eigen land en een ander land (bilateraal vervoer). Ook het zogenaamde transitovervoer, enkel vervoer door een lidstaat, is uitgezonderd van detachering. Op cabotage is al vanaf dag één de detacheringsrichtlijn van toepassing. Hiermee wordt een groot deel van het vervoer niet lastig gevallen met onnodige administratieve lasten en wordt de directe concurrentie met nationaal vervoer aangepakt.

TLN betreurt dat het voorstel van Europarlementariër Wim van de Camp niet is aangenomen. Dit voorstel om een uitzondering te maken voor het genieten van 45 uur rust in de cabine op een beveiligde parkeerplaats met goede voorzieningen is niet aangenomen. De uiteindelijke uitkomst, een totaalverbod op het doorbrengen van de 45 uur rust in de cabine, vormt voor de sector een ernstige inperking van de flexibiliteit en een groot praktisch probleem. Het is heel spijtig dat het Europees Parlement hiermee geen rekening heeft gehouden en niet heeft geluisterd naar de transportondernemers.

TLN vindt het verder een goede zaak dat de verplichte tergkeer naar huis van de chauffeur van 3 naar 4 weken is gegaan. Ook is er meer flexibiliteit voorzien voor het doorbrengen van de verkorte wekelijkse rust op de ferry of de trein. Daarnaast komt er voor chauffeurs die aan het einde van hun rijtijd bijna thuis zijn een mogelijkheid om – na een pauze van 30 minuten – de rijtijd te overschrijden, onder vermelding van de reden waarom dit noodzakelijk is.

Of genoemde voorstellen ook echt wetgeving worden zal moeten blijken nadat de onderhandelingen met de Europese Raad zijn gestart. De stemming van vandaag is net voordat het Europees Parlement met reces gaat vanwege de komende verkiezingen. De onderhandelingen zullen daarom hoogstwaarschijnlijk pas in september beginnen.

Bron: TLN + EP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer