De nieuwe regels uit het Europese mobiliteitspakket worden gevat in de wet wegvervoer goederen. Om die goed te kunnen handhaven krijgt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) er 7 fte bij.
Dat blijkt uit een nota over de wijziging van de wwg die minister Mark Harbers aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. De wetswijziging heeft onder meer te maken met nieuwe cabotageregels en de terugkeerplicht voor vrachtwagens.
De ILT heeft in haar Handhavings- en uitvoeringstoets 7 fte gevraagd. Doordat de vergunningsgrens voor vrachtwagens is verlaagd, wordt het aantal te controleren voertuigen namelijk groter. De extra capaciteit die nodig is voor de vereiste controles op cabotage, de controle op de nieuwe return home vehicle bepaling en de uitbreiding van het aantal ERRU-overtredingen wordt door de ILT toegevoegd aan de reguliere controle systematiek en zijn niet bij beleid DGMO in rekening gebracht. De ILT geeft aan dat de norm voor het aantal door de EU vereiste controles op de rij- en rusttijden in de toekomst alleen gehaald wordt, als de extra capaciteit wordt toegekend.
Uit de nota blijkt dat er budget voor extra capacateit van 7 fte kan worden vrijgemaakt.
