Ga naar hoofdinhoud

‘Let op de G23-clausule om niet extra schade te lijden bij ladingdiefstal’

Vervoerders doen er goed aan de G23-clausule in hun aansprakelijkheidsverzekering te checken. De beveiligingsvereisten die daar in staan moeten goed nageleefd worden om niet financieel nog meer schade te lijden bij bijvoorbeeld ladingdiefstal. Dat meldt Vallenduuk Advocaten in een nieuw blog.

Een gebrek aan beveiligde parkeerplaatsen en het gebruik zeilentrailers zijn belangrijke oorzaken van ladingdiefstallen, signaleert het blog. Ook cybercriminaliteit en fraude nemen toe. Vervoerders zijn zich bewust van risico’s, maar parkeren op een beveiligde parkeerplaats is niet altijd mogelijk. Wie bij diefstal een beroep wil doen op zijn vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering, krijgt te maken met de G23-clausule. Daar staat in dat er in beginsel een verhoogd eigen risico geldt van doorgaans 30 procent en een maximale uitkering van de schade van 125.000 euro, als er lading ontvreemd is en er niet voldaan is aan de geldende beveiligingsvereisten. Ook als diefstal het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de verzekerde of diens ingeschakelde ondervervoerders. Verzekeraars verlangen bijvoorbeeld screening van vaste charters. Bij niet naleving van vereisten kan de G23-clausule tenslotte in werking treden met een lagere schade-uitkering tot gevolg.

Vallenduuk adviseert vooral vervoerders die zich hebben laten indekken voor een doorbreking van de CMR-limiet, waarbij de schade-uitkering kan oplopen tot een veelvoud van 125.000 euro, te letten op de G23-clausule.

Lees hier het complete blog op de site van Vallenduuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer