Ga naar hoofdinhoud

“Fileheffing vrijbrief zware lastenverhoging wegvervoer”

EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn teleurgesteld dat de Transportcommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met het extra belasten van het wegtransport voor maatschappelijke kosten als congestie, uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast.
Fileheffing EU valt zwaarZoals bekend besliste de commissie van het Parlement woensdagochtend om lidstaten de mogelijkheid te geven deze kosten voor het vrachtverkeer door te belasten. Zeker in een tijd dat veel ondernemers het water al aan de lippen staat, is een dergelijke kostenverhoging onverantwoord naar de mening van EVO, TLN en KNV. Ze roepen de Raad van Transportministers dan ook op voor een eerlijker en realistischer aanpak te kiezen. De brancheorganisaties vinden dat een duurzaam goederenvervoer alleen mogelijk is wanneer alle modaliteiten op gelijke voet voor de door hun veroorzaakte milieuschade worden belast. Dus zowel het wegvervoer – inclusief personenauto’s – als het spoor en de binnenvaart. Dit beginsel van ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ wordt door de commissie van het Parlement volgens OVO, KNV en TLN met voeten getreden nu in de praktijk alleen de vrachtauto zal worden belast en er geen eerlijk speelveld ontstaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer