Ga naar hoofdinhoud

Geen “modal shift” door Maut

Een recent onderzoek wijst uit dat de invoering van de Duitse Maut nagenoeg geen verschuiving van weg naar rail heeft veroorzaakt.
spoorEen recent tweede bericht van de Duitse regering wijst uit dat de verschuiving overeenkomt met de prognose uit het Transcare onderzoek naar dit onderwerp uit 2006. In dat onderzoek stond dat het ‘modal shift” potentieel van het wegvervoer maximaal 1,22% is. Dat maximum wordt pas bereikt als de Maut met één euro per kilometer zou worden verhoogd.  Het “modal shift” potentieel zou veel hoger zijn wanneer de spoorwegen betere structuren en kwaliteit zouden aanbieden. In dat geval zou ruim 4% van het wegvervoer kunnen overgaan naar het spoor. Dat zou neerkomen op een toename van 40%.  De conclusie is dan ook dat de politiek beter maar kan afzien van maatregelen om vracht van weg naar spoor te verplaatsen.
Bron: Transaktuell

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer