Ga naar hoofdinhoud

Geldt het opladen van de e-truck nu als arbeids- of als rusttijd?

Fabrikanten van elektrische trucks kunnen het mooi vertellen: die trucks zijn tegenwoordig met een CCS- of zelfs MCS-lader zo snel op te laden, dat de accu’s weer vol zitten in de tijd dat de chauffeur zijn wettelijke rust moet nemen. Ja maar, wacht eens, klopt dat wel?

Elektrische trucks zijn relatief nieuw, en het oplaadproces van de accu’s is eigenlijk niet te vergelijken met het vullen van een dieseltank. Daarbij is een chauffeur actief betrokken, hij is ‘aan het werk’, dus kan de tachograaf niet op rust worden gezet. Maar als de laadstekker in de laadaansluiting van de truck zit, kan de chauffeur in principe wel zijn rust nemen en de tacho op ‘rusttijd’ zetten.

Omdat er nog geen harde wettelijke regels zijn omstreeks dit proces, heeft de Confederations of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE) eerder dit jaar een tijdelijke richtlijn gegeven. Die geven we hieronder even integraal weer.

Tijdelijke richtsnoeren voor een gemeenschappelijke handhaving van Verordening (EG) nr. 561/2006 met betrekking tot het opladen van accu’s in elektrische voertuigen: hoe kan de geregistreerde tijd tijdens het opladen van de accu van een elektrische vrachtwagen of bus worden gehandhaafd?

De invoering van elektrische vrachtwagens en bussen impliceert dat de accu’s regelmatig moeten worden opgeladen. Verordening (EG) nr. 561/2006 voorziet niet expliciet in hoe de tijd tijdens het opladen van de batterij in aanmerking moet worden genomen en geregistreerd (aangezien de technologie nieuw is en deze voertuigen nog niet in de hele EU worden gebruikt). De vraag is of de bestuurder een gekwalificeerde en veilige pauze of rust kan nemen terwijl de accu wordt opgeladen.

Voorwaarde

Als een bestuurder van een elektrische vrachtwagen of bus vrij en veilig over zijn tijd kan beschikken terwijl de acc8 wordt opgeladen, zou dit geen invloed hebben op de dagelijkse rusttijd van de chauffeur. In dit geval is het een voorwaarde dat de bestuurder geen toezicht hoeft te houden op het opladen en op geen enkel moment tijdens de pauze of rust hoeft in te grijpen.

Aanbeveling

Als het opladen van de accu van een elektrische vrachtwagen of bus toezicht of tussenkomst van de bestuurder vereist, moet deze tijd als “andere werkzaamheden” worden geregistreerd. Als de bestuurder daarentegen vrij over zijn/haar tijd kan beschikken terwijl de batterij wordt opgeladen, dan heeft de tijd die nodig is om de batterij op te laden geen invloed op de pauzes of de dagelijkse rusttijd van de bestuurder. Elke verplaatsing van het voertuig van de oplaadplaats zou worden beschouwd als een onderbreking of een einde van een pauze of rustperiode.

Wanneer deze aanbeveling in de praktijk wordt toegepast, moet met drie elementen rekening worden gehouden:

1. De technologie is nieuw, nog niet volledig ingevoerd en evolueert voortdurend. Belanghebbenden (handhavers, chauffeurs, bedrijven) hebben er in de meeste gevallen nog niet in reële omstandigheden mee te maken gehad. Daarom moeten deze aanbevelingen regelmatig worden herzien, rekening houdend met de eventuele ervaringen uit de praktijk en met de stand en evolutie van de technologie en infrastructuur voor het opladen van batterijen van elektrische vrachtwagens en bussen in de verschillende lidstaten.

2. In de aanbevelingen wordt ervan uitgegaan dat de gebruikte technologie en oplaadfaciliteiten van dien aard zijn dat de bestuurder niet tussenbeide hoeft te komen in het oplaadproces en dat ze veilig zijn. De aanbevelingen zullen moeten worden herzien als deze veronderstellingen worden betwist door concrete ervaringen in de praktijk.

3. De vraag over de handhaafbaarheid blijft bestaan: hoe kan een handhaver weten of de bestuurder bij het opladen van de accu betrokken moest zijn wanneer de tijd als pauze of rusttijd wordt geregistreerd? Ook hier is feedback uit de praktijk nodig om te garanderen dat de bestuurder niet bij het opladen betrokken is (op basis van de technologie en de oplaadfaciliteiten van het voertuig) terwijl de accu wordt opgeladen.

Het is ietwat wollig taalgebruik, maar vooralsnog lijkt het erop dat een chauffeur na het pluggen van de stekker de tacho op rust kan zetten en achterover kan leunen. De vraag is wel wat er bijvoorbeeld moet gebeuren als de laadsessie eerder is afgelopen dan de rusttijd. Volgens de richtlijn moet je dan de rusttijd onderbreken, want niemand zit te wachten op laadpaalklevers… Maar zoals gezegd door CORTE, de praktijk zal moeten uitwijzen hoe dit nu en in de toekomst zal gaan. Goed om te weten is in ieder geval dat deze richtlijn er is en dat daar dus ook op kan worden gewezen bij controle.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer