De achtwekelijkse terugkeerplicht van vrachtwagens zoals vastgelegd in het Mobility Package gaat waarschijnlijk verdwijnen. Advocaat-generaal Giovanni Pitruzzella van het Europese Hof van Justitie adviseert om de terugkeerplicht af te schaffen.
Diverse EU-lidstaten waren in het geweer gekomen tegen regels uit het Mobility Package. Onder meer Polen, Hongarije, Bulgarije, Litouwen en Roemenië hadden bezwaar ingediend tegen de terugkeerplicht van chauffeurs, het verbod op cabinekamperen, nieuwe cabotageregels, detacheringsregels en de terugkeerplicht van trucks.
Pitruzzella veegde alle bezwaren van tafel, behalve als het gaat om de terugkeerplicht van trucks. Al eerder maakte ILT duidelijk dat de terugkeerplicht van vrachtwagens maar ook die van chauffeurs nauwelijks te handhaven valt.
Het advies van Pitruzzella is overigens nog niet meer dan een advies. Een definitief oordeel van het Hof van Justitie wordt verwacht in februari 2024.

De lobbyisten zijn goed bezig. Help de transport naar de kloten.
Ik snap de achterliggende gedachte, maar als je het mij vraagt komt er een terugkeer plicht voor truck en chauffeur, mogen nieuwe trucks alleen nog afgeleverd worden in land van registratie (en niet gewoon bij de dealer in NL) en mag de lange weekend rust gewoon weer in je eigen bedje in de cabine.
Of gaan ze in Brussel ook op een stretcher in een of andere container liggen als ze daar de nacht nieren doorbrengen?
Daabij de controle termijn tachograaf naar 56 dagen. Leuk bedacht maar desastreus voor het transport. Welke gek wil nog de weg op met het grootste risico op boetes van wel vak dan ook?
Ik niet meer, geef mijn stuur maar aan die lui in Brussel, mogen ze het zelf gaan doen.
Mij niet meer gezien..
We keken hoe het was deden een plas en gaan gewoon verder met uitbuiten
Als de economie nog verder inzakt zitten ze 8 weken naar de geraniums te kijken thuis Het probleem lost zich vanzelf op
Het wordt immers steeds rustiger in het int transport