Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Zolution, alweer een nieuw elektrisch stadsdistributievoertuig

Urban Mobility Systems (UMS) uit Oss lanceert donderdag op de Techbeurs CES in de Beurs van Berlage in Amsterdam de Zolution, een geheel nieuw zero-emissie stadsdistributievoertuig dat betaalbaar is, voldoende range en laadvermogen heeft en op rijbewijs B gereden kan worden.

De Zolution is een nieuwe ontwikkeling in de race naar betrouwbare bruikbare elektrische stadsdistributie voertuigen en laat volgens de makers al het huidige op de markt ver achter zich. Het voertuig combineert beproefde Japanse aandrijftechniek met Nederlandse engineering. Als basis voor de Zolution staat de bekende Nissan eNV200. Maar daar houdt de overeenkomst ook meteen op. De Zolution is een geleed voertuig waarbij de vijf meter lange laadruimte via een fifthwheel koppeling vast met het trekkende voertuig verbonden is. Bovendien is het voertuig elektrisch geremd. Daardoor ontstaat er een combinatie met een laadvolume van 16m3 en een laadvermogen dat in deze configuratie uiteindelijk meer dan 1.000 kilo gaat worden. Dat is volgens UMS meer dan gewone elektrische bestelauto’s momenteel bieden en tegen een lagere prijs.

Het voordeel voor een vervoerder is dat de Zolution met een B-rijbewijs bestuurd mag worden. “Veel stadsdistribiteurs hechten daar aan”, vertelt directeur-eigenaar Lars Kool van UMS. “Maar de praktijk leert dat je niet zomaar elke chauffeur op een elektrisch voertuig kunt zetten. Daarbij komt dat de rij-eigenschappen van de Zolution net zo goed zijn als die van een personenauto, maar dat er wel een meedraaiende laadruimte achter zit. Daarom gaan wij een eigen training verzorgen. Op die manier krijgt een vervoerder straks gecertificeerd en toegewijd personeel op zijn auto’s. Dat komt de hele operatie ten goede.”

Het bijzondere aan de Zolution is dat de opbouw geheel van composiet is. Dat is niet alleen enorm sterk maar ook 30 procent lichter dan een vergelijkbare constructie in aluminium. Daarnaast heeft het een hoge K-waarde zodat de laadruimte condensvrij blijft of met een koelaggregaat direct klaar is voor de inzet als geconditioneerd voertuig.

De Zolution heeft daarnaast een ultralage vloer van slechts 21 cm boven de straat. Dat maakt een laadklep overbodig. “Het getoonde voertuig heeft nog een standaardvering op de achterwielen. De volgende voertuigen zullen kunnen knielen. Dan wordt de hellingshoek zo gering dat een chauffeur met een pompwagen zelfs pallets makkelijk uit het voertuig kan rijden”, aldus Kool.

“Wij hebben de Zolution ontwikkeld vanuit de gedachte dat we een voertuig wilden neerzetten dat futureproof is”, aldus Kool. “Nu is dat een gewaagde uitspraak in zero-emissieland, want daar buitelen de ontwikkelingen momenteel over elkaar heen. Terecht, want elektrisch rijden komt er aan. Het probleem voor een vervoerder is alleen dat hij nog steeds weinig kan kiezen. Onder de streep moet hij immers geld verdienen? Anderzijds voelt hij de morele druk om ‘iets’ te doen of wordt hij steeds meer gedwongen door zijn opdrachtgevers en lokale overheden. Dat is in feite een negatieve besluitvorming. Dus onze insteek was vanaf het begin “wat als er nu iets zou zijn dat beter is dan al het andere, betaalbaar en óók nog eens elektrisch rijdt?”

De Zolution geeft daar volgens UMS een antwoord op. Hij doet het werk van twee bestelauto’s én kan goederenstromen verdichten omdat hij anders dan een standaard bestelauto ook rolcontainers en pallets kan meenemen. “Een vervoerder die zijn logistiek daarop laat meegroeien, komt dan nog maar één keer per dag bij een klant voor de deur. Daarmee is de Zolution ook meteen een van de antwoorden op de steeds grotere congestie in binnensteden.”

Het voertuig kost in de basisuitvoering 75.000 euro. “Dat lijkt nog steeds veel geld”, zegt Kool. “Toch kan elke vervoerder die daar een TCO-berekening op loslaat zien, dat hij op basis van 20.000 km per jaar dit bedrag in uiterlijk vier jaar amortiseert. Ook omdat hij met een Zolution het werk van twee bestelauto’s kan doen.”

UMS heeft de software van de eNV200 geoptimaliseerd voor het gebruik als distributieauto. De auto kreeg een maximum snelheid van 85 km/h en met een 40 kWh accupakket een maximum range van 200 kilometer. Belangrijk daarbij is dat deze afstand afhankelijk van het gebruik niet onder de 150 kilometer zal komen. “En dat is een voorzichtige benadering”, weet Kool. “Voor het dagelijks gebruik is het meer dan genoeg. De beste elektrische auto is namelijk niet die met de grootste range maar een auto die helemaal toegesneden is op zijn taak.”

Het grote voordeel van de gebruikte techniek van eNV200 is dat de Zolution bij elke Nissan dealer geserviced kan worden. De Zolution is gebouwd in opdracht van stadsdistribiteur City Hub en geheel gespecificeerd naar hun eisen. City Hub heeft er inmiddels drie besteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer