Elektrische cargobikes moeten in de spits niet langer op het fietspad rijden. Dat stelt lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel in de Telegraaf. “Zo’n verbod kan veel problemen oplossen op de overvolle fietspaden in met name de steden, waar fietskoeriers met vele honderden tegelijk onderweg zijn en nog meer bakfietsen de toch al minimale ruimte innemen.”
De elektrische vrachtfietsen van bijvoorbeeld DHL en PostNL nemen te veel ruimte in op het doorsnee fietspad. Dat leidt tot verkeersconflicten met andere fietsers, die minder omvangrijk zijn en ook vaak langzamer rijden dan de veelal elektrisch ondersteunde vrachtfietsen. DHL en PostNL geven toe dat het problematisch is en staan positief tegen maatregelen die de doorstroming vergroten.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ziet ook dat de cargobike op het fietspad een probleem is maar zegt in De Telegraaf ook dat een oplossing ingewikkeld is. “Steden hebben niet overal de mogelijkheid meer ruimte te scheppen voor fietspaden of aparte fietsstraten in te richten. Daarom wordt nu onderzoek gedaan naar de snelheid, het gewicht en de plek op de weg van deze nieuwsoortige fietsen. De minister zal deze verkenning nog dit jaar naar de Tweede Kamer sturen”, aldus een woordvoerder.
Bron: De Telegraaf