Ga naar hoofdinhoud

Piet Heintunnel per 1 mei drie jaar dicht voor alle trucks

Bron: Google Maps

De gemeente Amsterdam maakt de bevoorrading van de binnenstad onnodig duur en omslachtig, door de Piet Heintunnel per 1 mei af te sluiten voor alle vrachtauto’s. Dat ook lichte vrachtwagens worden geweerd is volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex onzin.

De Piet Heintunnel is vanaf mei verboden terrein voor vrachtauto’s en dat geldt tot aan de renovatie die gepland staat voor 2021. Pas daarna zouden vrachtauto’s weer toegang krijgen tot de tunnel, die toegang biedt tot de Amsterdamse binnenstad. Normaal gesproken overlegt de gemeente dit soort maatregelen eerst met het bedrijfsleven dat vrachtauto’s gebruikt. Dat is in dit geval niet gebeurd en dat valt brancheverenigingen TLN en Evofenedex rauw op hun dak.

Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van Evofenedex is dan ook verbaasd over de maatregel van het Amsterdamse stadsbestuur. “Ik snap niet dat we niet bij de veiligheidsanalyse noch bij het opstellen van de maatregelen zijn betrokken.Juist omdat we op veel andere fronten heel goed met elkaar samenwerken. Samen hadden we tot een effectievere oplossing kunnen komen. Ik denk daarom dat het goed is dat we samen met de gemeente nog eens goed kijken of dit nu echt het beste besluit is voor de stad.”

“Een onbegrijpelijk besluit”, zegt Jaap Verkiel, belangenbehartiger bij TLN. “Vrachtwagens en stevige bestelbusjes zwaarder dan 3,5 ton mogen niet meer door de tunnel, maar touringcars wel. Ook al zitten daar veertig passagiers in, zit de tank vol met diesel en weegt dat ding zo bijna 25 ton. Waarom mag een kleine vrachtauto die eten en drinken levert aan winkels en horeca in de binnenstad dan niet meer door de tunnel?”

Het huidige plan van de gemeente Amsterdam betekent dat het vrachtverkeer moet omrijden via routes die nu al veel verkeersdrukte te verwerken hebben. De doorstroming zal nog slechter worden en leveringen niet of pas veel later aankomen. Het omrijden via de S112 en de S116 levert daarbij voor bedrijven extra kosten én voor de stad meer luchtvervuiling op.

Het bedrijfsleven wil op korte termijn in gesprek met wethouder Sharon Dijksma van Verkeer en Vervoer, om de continuïteit in de duurzame en efficiënte bevoorrading van Amsterdam te garanderen.

Bron: Evofenedex

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer