Ga naar hoofdinhoud

Tsjechisch transport gaat hard onderuit

Zonder transport staat alles stil is een mooie geuzenleus in deze bijzondere tijden, maar in Tsjechië merkt zowel het goederenvervoer als het personenvervoer juist een toenemende mate van…. stilstand. Een alarmerende situatie, noteert onze ITOY-collega Milan Olšanský.

Functioneel wegtransport van goederen is voor een land als bloed in de slagaders van een gezond lichaam. Als het vast komt te zitten, kunnen we verwachten dat een gezond persoon snel een ziekenhuispatiënt wordt. Mensen moeten thuis blijven, goederen moeten altijd blijven bewegen. En dat gebeurt gelukkig ook in delen van het wegtransport.

In de sector van het personenvervoer is de situatie echter iets anders. Toen de grenzen van Tsjechië werden gesloten en er maatregelen werden genomen om het verkeer van personen te beperken, was logischerwijs een van de eersten die de achteruitgang van hun activiteiten of hun economische positie voelde, de langeafstands-, regionale, intercity en zelfs stedelijke openbaarvervoersbedrijven. De situatie is beslist ernstig. Hoewel vrachtwagens op de wegen en snelwegen rijden, is een hoog percentage van de voertuigen al in opslag en zijn veel voertuigen al geschorst. Vervolgens worden deze vrachtwagens en opleggervloten bedreigd door de banken die ze financieren. De vervoersbedrijven worden risicopartners en moeten zeer snel opnieuw onderhandelen over de financieringsvoorwaarden.

Na twee weken crisis heeft de Tsjechische vervoerdersassociatie Česmad Bohemia, lid van de IRU, begin april een enquête gehouden onder Tsjechische vervoerders over de gevolgen van het Coronavirus voor hun bedrijf. Helaas is de totale daling van het aantal bestellingen van busvervoerders bevestigd, waarvan meer dan de helft ook door 40 procent van de vrachtvervoerders wordt geregistreerd. Terwijl 80 procent van de casual en commerciële vervoerders twee weken geleden alle orders verloor, is het vandaag de dag bijna 90 procent en nog eens 8 procent verloor meer dan de helft van de orders.

Het tourvervoer is in principe gestopt, 43 procent van de bedrijven zijn al gedwongen om hun werknemers te ontslaan, 45 procent van de werkgevers laten hun mensen thuis. Er is ook een alarmerende situatie voor busvervoerders die vervoerdiensten aanbieden, waar ze minder dan 10 procent van de passagiers vervoeren.

Het is duidelijk dat de quarantaine-noodmaatregelen de busdienst volledig hebben lamgelegd en dat er staatssteun nodig is om na de crisis weer te kunnen opereren.

De situatie verslechtert ook snel in het vrachtvervoer. Terwijl ongeveer 15 procent van de vervoerders twee weken geleden meer dan de helft van hun orders verloor, is dat nu bijna 40 procent en nog eens 20 procent is gedaald van een derde naar de helft. Dit heeft vooral te maken met de stopzetting van de automobielindustrie. 90 procent van alle respondenten verwacht een verdere verslechtering van de situatie. Ook hier zal staatssteun nodig zijn om bedrijven draaiende te houden. Het zal echter nodig zijn om de betalingsdiscipline voor haar klanten, die snel achteruitgaat, te verbeteren en om leasebedrijven te ondersteunen bij onderhandelingen over uitstel van betalingstermijnen. Een welkome steun zou een grotere loyaliteit van de in Tsjechië gevestigde bedrijven aan hun nationale vervoerders zijn, in plaats van de voorkeur te geven aan de diensten van buitenlande bedrijven, zoals we al lange tijd zien in het westen van Europa.

Eén reactie op “Tsjechisch transport gaat hard onderuit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer