Fors meer transport van NL naar Duitsland in Q4 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Fors meer transport van NL naar Duitsland in Q4

In het vierde kwartaal van 2021 was er een aanhoudende opwaartse trend in het aantal vrachtaanbiedingen en een onevenwicht in de verhouding tussen vrachtaanbiedingen en voertuigruimte. Het wegtransport van Nederland naar Duitsland steeg fors. Dat blijkt uit de transportbarometer van TimoCom. Die blijft een stijging van het vrachtaanbod in het Smart Logistics System tonen in vergelijking met vorig jaar. De gecumuleerde gegevens van 46 Europese landen laten een duidelijke stijging van 51 procent zien. Dit betekent ook een lichte stijging ten opzichte van het derde kwartaal.

Ondanks de invoering van strengere regels in het licht van de aanhoudende pandemie van het Coronavirus bleef de transportmarkt ook in het vierde kwartaal groeien. Van oktober tot december 2021 werden 9 procent meer vrachtaanbiedingen in het TimoCom-systeem ingevoerd dan in het derde kwartaal. Vooral november en december waren in heel Europa sterke maanden voor expediteurs en transportbedrijven dankzij een seizoensgebonden opleving: het volume van vrachtaanbiedingen op de spotmarkt steeg in november met 88 procent in vergelijking met de cijfers van vorig jaar. In december steeg het vrachtaanbod met 52 procent ten opzichte van december 2020.

In oktober daalden de vrachtaantallen met 10 procent ten opzichte van de voorgaande maand, maar de vervoersmarkt herstelde zich in november en steeg opnieuw met 8 procent. Ondanks een nieuwe inzinking van -5 procent in december was het eindresultaat positief:

Het vrachtaanbod steeg in heel Europa met 51 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2020. De aanhoudende stijging van de vraag is een signaal dat de economie zich herstelt, ondanks het feit dat de ifo Business Climate Index voor Duitsland in december op 94,7 stond. De problemen met leveringsknelpunten voor primaire producten en grondstoffen zijn alleen maar toegenomen, waardoor industriële bedrijven in de problemen komen. Detailhandelaren in Duitsland beschouwen de situatie als even ernstig als in de winter van 2020. En toch was de vraag naar transportcapaciteit hoog in het vierde kwartaal.

Na een ongewoon sterke septembermaand (+60 procent) heeft de binnenlandse Duitse transportmarkt in oktober 18 procent minder vracht gegenereerd dan in de voorgaande maand. Maar het vrachtaanbod steeg toen met 2 procent, in tegenstelling tot de daling in het derde kwartaal (-18 procent). Daarmee ligt het vierde kwartaal 37 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. November was in Duitsland ook de sterkste maand voor vrachtaanbiedingen in het vierde kwartaal, met een stijging van 87 procent in vergelijking met vorig jaar.

Er komt gewoon geen einde aan de vraag naar vrachtruimte. Ondanks knelpunten en vertragingen in de bevoorradingsketen is voertuigruimte een beperkt en zeer gegeerd goed, ook voor achterlandtransporten vanuit havens. Er is een onevenwicht in de verhouding tussen het aantal vrachtaanbiedingen en de vrachtwagens die beschikbaar zijn om de goederen te leveren. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor de vervoersprijzen, aldus Gunnar Gburek, logistiek expert en hoofd Business Affairs bij TimoCom: “De leveringsprijzen staan onder druk als gevolg van de kostenstijgingen voor brandstof en voertuigen. En natuurlijk wordt dit alleen maar verergerd door de gestegen personeelskosten, CO2-belastingen en extra servicekosten, bijvoorbeeld voor laad- en wachttijden,” aldus de woordvoerder van het bedrijf. “We moeten er allemaal voor oppassen dat we de toch al beperkte capaciteit op de lange termijn niet blokkeren: het reserveren van vrachtwagens die eigenlijk niet nodig zijn, vermindert de hoeveelheid beschikbare laadruimte en zal leiden tot een stijging van de marktprijzen.”

De voertuigtypes die in 2021 het meest werden gevraagd in vergelijking met vorig jaar waren kippers en tankers. De vraag naar de laatste steeg met 236 procent, terwijl de vraag naar kippers gemiddeld met 297 procent toenam. Maar ook koeltransporten zijn erg in trek: temperatuurgeregelde trucks en koelopleggers werden 184 procent vaker aangevraagd dan vorig jaar. Ook was er meer vraag naar jumbo- en megatrailers, die 159 procent vaker in aanbodbeschrijvingen voorkwamen dan het afgelopen jaar. Nauwelijks gevraagd in 2020, waren in hoogte verstelbare trailers dit jaar 90 keer meer gevraagd, een van de vele tekenen dat transportklanten proberen om zoveel mogelijk goederen in één lading te verzenden. Een trend die zich in 2022 waarschijnlijk zal voortzetten.

Landenroutevergelijking: VK flopt na Brexit tijdens lockdown

Routes van en naar het VK kenden een van de grootste dalingen in het Europese wegtransportaanbod in vergelijking met het jaar voordien.

– DE => UK: oktober -18 procent, november -16 procent en december -48 procent

Het vrachtaanbod uit Frankrijk is ook gedaald:

– FR => UK: oktober -4 procent, november -12 procent en december -33 procent

Het vrachtaanbod van het VK naar Duitsland is in oktober met 11 procent gedaald, maar is in november met 25 procent gestegen, alvorens in december weer met 57 procent in te storten.

– UK => DE: oktober -11 procent, november +25 procent en december -57 procent

Deze sterke terugval werd veroorzaakt door de verspreiding van het Omicron Coronavirus en een hernieuwde lockdown in het VK, maar natuurlijk ook door de gevolgen van Brexit en veranderende douaneregels.

Daarentegen waren er positieve ontwikkelingen op het gebied van vrachtvervoer binnen en naar Frankrijk. Volgens de Europese Commissie steeg het Franse bbp met 6,5 procent, sterker dan het Europese gemiddelde van 5,9 procent. Deze trend bleek uit de toename van het vervoer binnen het land.

– FR => FR: oktober +39 procent, november +101 procent en december +70 procent

Er was ook een toename van het vrachtaanbod vanuit Duitsland naar Frankrijk:

– DE => FR: oktober +19 procent, november +99 procent en december +75 procent

Ook het vrachtvervoer van Nederland naar Duitsland is toegenomen. Duitsland heeft Nederland in november tot risicoland verklaard vanwege de verspreiding van de Omicron-variant. In december ging het land opnieuw op slot. Het gevolg was extra transporten en een grotere goederenstroom in het vierde kwartaal.

De resultaten van het vierde kwartaal 2021 ten opzichte van vorig jaar zien er als volgt uit:

– NL => DE: oktober +61 procent, november +258 procent en december +97 procent.

Het totale aantal transporten binnen Polen daalde in het vierde kwartaal. Het percentage vracht/voertuigruimte steeg nog met 36 procent in vergelijking met het vierde kwartaal van 2020, maar het vrachtaanbod daalde met 12 procent in vergelijking met het derde kwartaal. Naast de economische ontwikkelingen in Europa kan dit ook te maken hebben met de situatie aan de Pools-Wit-Russische grens. Door de migrantencrisis was de grens dagenlang gesloten en stonden vrachtwagens aan beide kanten van de grens te wachten.

Maar Polen wist zich enigszins te herstellen dankzij het kerst- en nieuwjaarseizoen. Na een daling van 4 procent in oktober, noteerde de transportmarkt in november een stijging van 21 procent. Maar deze groei en het kerstseizoen hebben het tij voor transporten binnen Polen uiteindelijk niet kunnen keren. Polen zag eind vorig jaar vergelijkbare ontwikkelingen, wat de hoop doet rijzen dat het in 2022 beter zal gaan.

Over het geheel genomen heeft het herstel van de Europese wegvervoersector, dat in de tweede helft van 2020 begon, zich in 2021 voortgezet. Als gevolg van de pandemie werd 2021 echter vooral gekenmerkt door knelpunten op het gebied van capaciteit en leveringen. En natuurlijk door het ernstige chauffeurstekort in Europa. Daarbovenop steeg de inflatie, en daarmee ook de grondstof- en brandstofprijzen. Dit zullen ook dit jaar problemen blijven opleveren voor de logistieke sector. Maar het is belangrijk te onthouden dat er geen gevaar is voor tekorten, zegt Gunnar Gburek, Head of Business Affairs bij TimoCom. Hij geeft echter toe dat er binnen Europa meer vertragingen in de leveringen kunnen optreden. “Wat wegtransport betreft, zijn het gespecialiseerde voertuigen, zoals die met koeling, die niet altijd op korte termijn beschikbaar zullen zijn. Voor een bestelling voor standaardtransport is het veel waarschijnlijker dat bedrijven op de sportmarkt kunnen vinden wat ze nodig hebben”, vervolgt hij. “De capaciteiten zijn beperkt, maar beschikbaar. Digitale toepassingen kunnen helpen om de laadruimte optimaal te benutten.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer