fbpx Ga naar hoofdinhoud

Branche ageert tegen parkeervereisten

Bezitters van schone auto’s moeten in delen van Amsterdam sneller een parkeervergunning krijgen dan eigenaren van vervuilende voertuigen. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten, maakte een woordvoerder woensdag bekend. EVO en TLN noemen het voorstel ‘niet van deze wereld’.

Parkeren op Amsterdamse grachtHet gaat om een proef in de stadsdelen De Baarsjes en Westerpark. De maatregel moet op 1 april ingaan en zes maanden duren. Mogelijk komt er daarna in de hele stad een soortgelijke regeling.

Volgens de criteria waar Amsterdam momenteel van uitgaat, zijn er vijftien autotypen die het stempel ‘milieuvriendelijk’ krijgen. Daaronder zijn hybride voertuigen. Grote, zware bakken als Hummers en SUV’s zullen dat predicaat zeker niet ontvangen. Amsterdammers kunnen de komende tijd overigens nog hun mening over de ‘milieuparkeervergunning’ geven.

De proef is onderdeel van het actieplan Voorrang voor een Gezonde Stad, dat de luchtkwaliteit in Amsterdam moet verbeteren. Een ander punt uit dat programma is het voornemen om vervuilende personenauto’s mogelijk uit de binnenstad te weren.

Een woordvoerder van RAI Vereniging en BOVAG toonde zich verbaasd en noemde de plannen “een grote vergissing.” “Bij het stempel ‘milieuvriendelijk’ gaat het om de zuinigste auto’s. Dat stempel zegt iets over de uitstoot van CO2, maar niet over bijvoorbeeld de uitstoot van fijn stof of stikstofoxiden. Op deze manier zuinige auto’s voorrang geven heeft helemaal geen directe invloed op de luchtkwaliteit, want CO2 heeft daar geen directe invloed op.”

De woordvoerder noemt het idee achter de plannen niet slecht, “maar dan moet je wel de juiste criteria hanteren”. Zo zou de gemeente bijvoorbeeld beter kunnen kijken naar de euronormen waaraan nieuwe auto’s moeten voldoen.

Branche-organisaties EVO en TLN zijn feller in hun reactie: “EVO en TLN wijzen erop dat ook de bestelauto die door veel ondernemingen gebruikt wordt, aan een onmogelijke eis moet voldoen. Als het aan de gemeente Amsterdam ligt, wordt alleen een milieuparkeervergunning afgegeven voor elektrisch rijdende bestelauto’s. Dat deze nauwelijks op de markt zijn, lijkt Amsterdam niet te deren. Volgens de gemeente blijft de gewone parkeervergunning bestaan, maar het zal wel langer duren voordat een ondernemer die krijgt. Met deze maatregel worden dus alle ondernemers in de binnenstad die een parkeervergunning aanvragen of verlengen, gedupeerd.

EVO en TLN vinden dit voorstel niet van deze wereld, omdat elektrische bestelauto’s voorlopig niet in grote aantallen op de markt komen vanwege diverse (technische) hindernissen die nog moeten worden overwonnen. Want waar moet de berijder de accu opladen? Geen tankstation die deze mogelijkheid biedt. Tevens is de actieradius zeer beperkt, zijn de kosten van de motor zeer hoog en is de productie (en afbraak) van de accu’s zeer belastend voor het milieu. Kortom: dergelijke bestelauto’s zijn voorlopig nauwelijks beschikbaar. Het is te gek voor woorden dat een gemeente nu een eis gaat stellen waar niemand aan kan voldoen.

EVO en TLN vragen zich tevens af of deze maatregel juridisch wel kan. Hierover willen EVO en TLN duidelijkheid van minister Eurlings.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer