Gefco Benelux is een pilot van een track & trace systeem, Gefco Portail Arrivé a Destination, gestart voor autotransport binnen Nederland. Met het track & trace systeem is het mogelijk om een procesverbetering te realiseren in de gehele logistieke keten van fabrikant tot koper.
Met het track & trace systeem wil Gefco het gehele logistieke proces van autotransport in kaart brengen en zo kwaliteitsgarantie bieden aan de dealers. Door middel van GSM’s worden zowel autodealers als Gefco op de hoogte gehouden van de status van het transport. Dealers kunnen met dit systeem zien wanneer de auto’s geleverd worden en hiermee rekening houden voor de opbouw van de showroom. Daarnaast kunnen ze extra service bieden aan klanten aangezien zij precies weten wanneer de bestelde auto’s geleverd worden.
Bij vier dealers in Nederland is de pilot reeds gestart. Citroën-dealer Emerpark en Peugeot-dealer Iriks, beiden gevestigd in Breda en Oosterhout, hebben de eerste track & trace GSM’s ontvangen en in gebruik genomen. Binnenkort zullen er 95 Citroën-dealers en 147 Peugeot-dealers zich aansluiten en gebruik gaan maken van het track & trace systeem.
“Het inzetten van een track & trace systeem zal voor een enorme procesverbetering zorgen binnen de gehele logistieke keten van autotransport. Het systeem zorgt voor duidelijke statusupdates van zowel autodealers als Gefco. In de loop van 2011 zullen we ook de autofabrikanten betrekken bij dit track & trace systeem zodat we het logistieke proces nog beter in kaart kunnen brengen,” aldus Will Walravens, directeur Gefco Automotive in Oosterhout.
In 2010 heeft Gefco, onderdeel van PSA Peugeot Citroën, de markt voor autotransport hard zien groeien en ook de prognoses voor 2011 zijn positief. Gefco is sinds 1971 actief in de Benelux en vervoert auto’s voor de merken Peugeot, Citroen, Mitsubishi, Fiat en Chrysler.