Ga naar hoofdinhoud

Branche: “LZV’s op grote schaal toestaan”

De LZV (of ecocombi) moet in EU-lidstaten op grote schaal worden toegestaan, nu blijkt dat inzet van de LZV de Europese burger jaarlijks 24-29 miljard euro oplevert.

LZVDat resultaat blijkt uit het eindrapport van de Universiteit van Leuven dat in opdracht van de Europese Commissie de effecten van ecocombi’s binnen Europa onderzoekt. In het rapport is een kosten-baten analyse gemaakt van  het effect van de inzet van ecocombi’s op vervoer, verkeersveiligheid, milieu en infrastructuur.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dat de resultaten van het rapport bevestigen dat ook andere lidstaten de ecocombi’s op grote schaal moeten toestaan. Nu is dat in de meeste lidstaten nog verboden, terwijl Nederland wel deze mogelijkheid biedt. Het toestaan van ecocombi’s geeft de economie een enorme impuls, en dat is hard nodig gelet op de huidige recessie.

TLN en EVO hopen dat het eindrapport zal leiden tot een aanpassing van de EU-richtlijn voor maten en gewichten, waardoor grensoverschrijdend vervoer met ecocombi’s van 25,25 meter en 60 ton in de nabije toekomst mogelijk wordt.

Ecocombi’s zijn langere vrachtauto’s met een maximum lengte van 25,25 m en een maximum gewicht van 60 ton. Twee ecocombi’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie standaard vrachtautocombinaties.

Het rapport bevestigt dat een Europese inzet van ecocombi’s grote voordelen op milieugebied oplevert. Zo zijn ecocombi’s 12 procent energie efficiënter en stoot het wegvervoer bij inzet van ecocombi’s 3,5 procent minder CO2 uit. Ook concludeert men dat het aantal verkeersongelukken mogelijk afneemt doordat er minder vrachtauto’s nodig zijn om dezelfde hoeveelheid spullen te vervoeren. Het rapport stelt verder vast dat bruggen en viaducten in bijna alle Europese lidstaten voertuigen van 25,25 meter van 52 ton aankunnen.

Spoor- en binnenvaartvervoerders zijn uit angst voor het verlies van marktaandeel tegen de inzet van ecocombi’s. Uit het onderzoek blijkt echter dat hun vrees geheel onterecht is. Verwacht wordt dat het totale transport de komende jaren zal groeien en dat ook spoor en binnenvaart daarvan zullen profiteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer