Ga naar hoofdinhoud

CDA: ‘EU sloopregeling, ook voor trucks’

CDA-europarlementariër Corien Wortmann-Kool vindt dat er een Europese slooppremie voor oude auto´s komen. Zij heeft vragen daarover gesteld aan het Europese Parlement. “Met een Europese regeling voorkomen we fraude. Het grote risico van nationale sloopregelingen is namelijk een grote toename van de import van oude wrakken”, schrijft Wortmann-Kool op haar site. Zij ziet zeker ook toekomst voor een sloopregeling voor bedrijfsauto’s.

sloopregeling_autorecyclingEen sloopregeling op Europese basis is volgens Wortmann-Kool de beste oplossing voor het milieu, omdat dan in heel Europa de meest vervuilende auto´s van de weg worden gehaald. “De noodlijdende auto-industrie krijgt een extra steuntje in de rug, omdat de vraag naar nieuwe auto´s zal toenemen. Bovendien kunnen wij allen profiteren van de premie én de schonere lucht. Nieuwe auto´s stoten tot 90 procent minder schadelijke stoffen uit dan auto´s. Eén auto uit 1994 heeft dezelfde uitstoot als vijf auto´s die vandaag de dag worden geproduceerd. Daarom worden in sommige Europese landen nu sloopregelingen ingevoerd, zoals in Duitsland waar je 2.500 euro krijgt voor een oude auto. Als bepaalde lidstaten wel slooppremies toepassen en andere niet, ontstaat het gevaar dat de import van oude auto’s in bepaalde landen met een sloopregeling sterk zou kunnen toenemen, waarmee het draagvlak voor de sloopregeling in het desbetreffende land ondermijnd zou kunnen worden. Ook is er een risico van een corienwedloop tussen verschillende lidstaten. Een Europese sloopregeling of Europese richtlijnen voor sloopregelingen zou dit kunnen ondervangen. Ook het Tsjechisch voorzitterschap heeft onlangs een pleidooi hiervoor geopend, mede in het licht van de huidige situatie bij de autofabrikanten”, aldus Wortmann-Kool.

Als het aan Wortmann-Kool ligt gaat een dergelijke Europese regeling ook gelden voor bedrijfsauto’s. “Dat zou wel voor de hand liggen. Ook bij bedrijfsauto’s daar speelt het grote verschil in milieu-prestatie tussen een Euro 2 of Euro 5 motor een belangrijke rol.”

Onlangs gaf RAI Vereniging aan ook wel brood te zien in een sloopregeling waar ook bedrijfsauto’s bij betrokken zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer