DAF CF85.410: Comfortabel downsizen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF CF85.410: Comfortabel downsizen

(NOVEMBER 2008) Downsizing is in de personenautowereld een ander woord voor iets kleiner en iets goedkoper. In economisch magere tijden is het nuttig om ook als het om een truck gaat eens te kijken of het zelfde werk niet kan worden gedaan met een iets compacter model, iets minder vermogend model. Bijvoorbeeld met een DAF 85.410.

test DAF CF85.410Vorig jaar op de RAI kwam DAF met het vernieuwde Space Cab dak voor de CF serie. Als dat mooie dak ook nog eens voorzien is van de (tegen meerprijs leverbare)  ‘Skylights’ moet je echt twee keer kijken of het nou een CF of een XF is. De CF komt daarmee qua uiterlijk weer een stapje dichter bij de XF. Dat proces beperkt zich overigens niet alleen tot het uiterlijk. Op die zelfde RAI bleek dat CF en XF ook qua extra’s en qua uitrustingsniveau steeds vaker gelijk opgaan. Zo hebben beide nu standaard een waarschuwingssignaal wanneer de chauffeur de veiligheidsgordels niet gebruikt. Op verzoek van chauffeurs werd ook een functie voor het versneld sluiten van de portierruiten standaard en zal aan de bestuurderszijde een zonwering met oprolsysteem gemonteerd worden. Net als bij de XF105 modellen, worden uitvoeringen met slaapcabine uit de CF serie sinds eind vorig jaar affabriek voorzien van dubbel uitgevoerde gordijnen. Vanaf begin dit jaar werden zowel XF105 als CF optioneel leverbaar met een nieuwe comfortmatras. Ten opzichte van het bestaande toch al niet slechte matras met schuimvulling is de verandering dat het comfortmatras pocketvering en een tijk heeft. Tegelijk met het beschikbaar komen van het comfortmatras, zal zowel de CF als de XF105 serie boven de voorruit vier in plaats van twee DIN-slots krijgen. Daardoor kan,naast tachograaf en audioapparatuur, voortaan ook de OBÜ voor de Maut geïntegreerd worden gemonteerd.

Ietsje minder
Onze testtruck was van al dat moois voorzien en daarmee ziet de 85 er uit als een lekker aangeklede ‘dikke’ truck. Maar als je het meetlint ter hand neemt moet je natuurlijk wel vaststellen dat het geen XF is. Zo is de cabine wat lager gemonteerd. Dar maakt de toegankelijkheid beter, want de afstand straat cabinevloer is 117 cm. De consequentie daarvan is wel dat de motortunnel hoger is dan bij een XF: 47 cm maar liefst. Gevolg daarvan is weer dat je op die tunnel met een afstand tot het dak van 177 cm nét geen stahoogte hebt. Stahoogte heb je evenmin voor de bijrijderstoel, want daar is de kastenpartij boven het raam doorgetrokken. Het was misschien handiger geweest om, zoal sommige andere truckmerken met trucks uit deze klasse doen, de kast boven de bijrijdersplaats weg te laten. Als je dat doet heb je meteen royale stahoogte. Bij het in bed klimmen zit de motortunnel ook een beetje in de weg maar aan het bovenste bed is een nette, uitklapbare opstap. Het bovenste bed is trouwens groter dan het onderste want daar zijn twee ‘happen’ uit om de stoelen kwijt te kunnen. 
Voordeel van de hoge tunnel is dat de onder het onderste bed gesitueerde koellade lekker dicht binnen handbereik zit. Alles zit in de iets compactere CF cabine sowieso lekker binnen handbereik: De schakelaars op  het half gebogen dasboard, de handrem en uiteraard ook het forse aantal bedieningsknoppen op het stuur. Ondermeer cruisecontrol en boordcomputer worden vanaf het stuur bediend.
Al met al: het comfort is natuurlijk ietsje minder dan in een XF maar het is altijd nog een comfortabel huis voor degene die misschien niet iedere dag, maar toch wel een deel van het jaar in de cabine moet wonen.

Vernieuwingen op komst
Toch kan het comfort ook in de ogen van DAF zelf verder omhoog want op de laatste IAA in Hannover maakte DAF alvast bekend wat er aan de CF komend jaar gaat veranderen:

-vanaf juni 2009 worden de CF en XF105 serie tegen meerprijs leverbaar met Adaptive Cruise Control en Forward Collision Warning;
nieuwe bekledingsstoffen en kleuren en nieuwe stoelen;
-eveneens vanaf juni 2009 komt de ‘Remote Download’ optie beschikbaar waarmee het mogelijk is op afstand de tachograaf uit te lezen;
-Ook qua aandrijflijn zijn er voor de CF een hele serie verbeteringen  op komst:
meer keuze in achterasreducties. Naast de tot nu snelste reductie van 2,69:1 komt er een 2,53:1 die vooral voor low deck combinaties interessant is. Verder wordt een eindreductie van 2,80:1 toegevoegd;
-Er komt een nieuwe handgeschakelde 12 versnellingsbak van ZF die 30 kilo lichter is dan een 16 bak. Voor onze testtruck maakt dat weinig uit want die was uitgerust met een 12 bak;
-er komt een nieuwe, compacte intarder;
-er komen grotere AdBlue tanks met 100 liter inhoud in plaats van de huidige 50 of 75.

Lekkere handling
Maar terug naar onze test CVF van het huidige model. Op de een of andere manier lijken veel truckmodellen uit de subtop qua handling altijd net iets lekkerder en makkelijker dan de grote broers. Vooral als je voor het eerst met de CF wegrijdt heb je toch sneller het gevoel dat je aan de wagen gewend bent en hem kent dan bij bij een XF het geval is. De cabinebewegingen zijn gewoon anders, je zit wat lager en het uitzicht is ook anders omdat je overal dichterbij zit. Over de rij eigenschappen van de CF kan in het algemeen niet worden geklaagd. De handling in bochten is plezierig, de cabine helt niet overdreven over en je hebt, niettegenstaande de drie luchtveringsystemen tussen zitvlak en wegdek, toch een goed gevoel op de weg. Wat minstens even belangrijk is: de CF rijdt rechtuit lekker.
Motorisch gezien mag je de CF85 evenzeer een ‘dikke’ truck noemen want onder de motortunnel ligt de zelfde grote DAF MX motor die ook de XF aandrijft, maar dan wel in de op één na lichtste uitvoering wat betreft motorvermogen. Met dat vermogen en met een koppel van 2000 Nm over een bandbreedte van 400 toeren, kun je in het huidige verkeer goed meekomen. Bediening van AS Tronic transmissie en van de motorrem zijn prima voor elkaar. Bij gebruik van de remhandle aan de stuurkolom of via het pedaal worden decompressierem en uitlaatrem altijd gezamenlijk in of uitgeschakeld. In de ‘downhill’ cruise control  stand worden ze, naar gelang dat nodig is, separaat ingeschakeld waardoor een betere dosering mogelijk is

Een liter minder
Remmen op de motor doet de CF dankzij de DAF Engine Brake en uitlaatrem uitstekend, maar het gaat natuurlijk wel gepaard met enig geluid. Je zit bij de CF veel dichter bij de motor en daardoor loopt het geluidsniveau in de cabine bij 2100 omwentelingen en remmend op uitlaatrem en DEB, op tot bijna 70 dBA. Normaal blijven bij 85 km/uur de leds van de decibelmeter knipperen bij een fraaie 65.0 dBA. Vasthouden deed de motorrem uitstekend. Op de afdaling waar we dat altijd meten kwam de voetrem er niet aan te pas.
Waar je natuurlijk wel merkt dat je wat minder paardenkrachten hebt is als het echt klimt. Voor onze testhelling met stijgingspercentages van 8 procent en meer had de CF 85.410 een dikke zes minuten nodig. Meestal blijven we daar onder de 5 minuten. Ook tijdens het klimmen loopt het geluidsniveau meerdere decibels op. Positieve zijde van het verhaal is dat je met een truck uit deze vermogensklasse op die ene helling wel bijna een hele liter gasolie bespaart!

Wat is de grens?
Zoals in de tabel elders op deze pagina te zien is, scoort de DAF 85.410 een heel net brandstofverbruik, onder de 30 liter per 100 km/uur, en  een gemiddelde snelheid die boven het testgemiddelde ligt. Dat roept natuurlijk meteen de vraag op hoe hoog je het vermogen van een truck moet kiezen. Technisch gezien heb je voor 40 ton op een vlakke weg niet meer dan 170 pk om het hele spul rollend te houden. Dat is natuurlijk een lachwekkende waarde, maar vanaf 400 pk is ons inziens de vraag valide wat al die extra pk’s brengen. Het gemiddelde van alle trucks met meer dan 450 pk die TTM testte ligt qua snelheid op 82,8 km/uur en qua verbruik op iets meer dan 30,0 l/100 km. Bij de door TTM geteste trucks met minder dan 450 pk zijn die cijfers resp. 82,2 km/uur en 29,9 l/100 km waarbij de nu geteste DAF wat betreft snelheid een uitschieter naar boven maakt. Met andere woorden: meer vermogen brengt een kleine tijdwinst maar los daarvan is het vooral comfort voor de chauffeur. Niet meegenomen in de tests zijn zaken als slijtage en reparatie en onderhoud. Ook daar betekent meer vermogen meer kosten.
Terug naar de DAF 85.400: Als je dan toch moet ‘downsizen’ is 400 pk een heel acceptabele ondergrens. De DAF 85.410 paart prima prestaties aan een goed niveau van comfort en uitstraling. Daarbij is hij bijna 500 kg lichter dan een vergelijkbare XF en is de aanschafprijs eveneens een stuk lager. Al met al dus een truck waar ‘economy’ met hoofdletters kan worden geschreven En dat is een begrip dat heel goed past in de wat magerder tijden waarin we met z’n allen opeens zijn terecht gekomen.

Download hier het  artikel in PDF, compleet met specificaties en metingen

 DAF CF85.410.pdf

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer