DAF kijkt positief vooruit (+ foto's) • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF kijkt positief vooruit (+ foto’s)

Kostenbesparing. Dat woord staat centraal tijdens de DAF Experience 2009, een evenement voor transportbedrijven dat nog tot half november in Eindhoven plaatsvindt. Niet alleen transporteurs, ook DAF zelf moet even op de kleintjes letten. Het bedrijf hield in 2008 20 miljoen euro in de knip, dit jaar moet in totaal 100 miljoen euro bespaard worden. Ondanks de crisis kijkt het bedrijf met vertrouwen naar de toekomst.

DAF Trucks HQDAF Trucks ressorteert dan al weer jaren onder het succesvolle Paccar, het blijft een oerhollands bedrijf. Ook hier heerst de ‘doe-maar-gewoon’ mentaliteit. “DAF gebruikt”, zo zegt algemeen directeur NL Eelco van Veen, “eerst het verstand en dan de portemonnee.” Een instelling die bijvoorbeeld het jaarlijkse productie-aantal van DAF liet groeien van 25.000 trucks in 1996 tot 65.000  trucks in 2008. “En dat zonder extra productielijnen, maar puur door optimalisatie van processen en menselijk handelen. Er is dan ook een miljard euro geïnvesteerd in de productiefaciliteiten in de laatste tien jaar.” Ook het marktaandeel van DAF groeide sinds 1996 langzaam maar gestaag. “Momenteel zijn we krap de derde van Europa, achter Mercedes en MAN. We streven ernaar die derde plek stevig in handen te krijgen en natuurlijk verder te groeien”, aldus Van Veen. Nu is het EU marktaandeel bij de zware trucks 14,2 procent. Dat moet 14,5 procent eind dit jaar zijn, over vijf jaar wil DAF op 20 procent zitten. De lichte trucks zitten op een marktaandeel van 9,5 procent, DAF wil snel de 10 procents barriere slechten.

De economische crisis is zoals bekend ook niet aan de poorten van DAF voorbij gegaan. Dat laat zich prima zien aan de productiecijfers. De productie in Eindhoven (CF/XF) lag eind september 2008 op 245 voertuigen per dag. In januari 2009 was dat gekelderd naar 100 voertuigen per dag, momenteel ligt het op 85 voertuigen per dag. Af en toe wordt er een dag ‘uitgepland’ als er niet voldoende productie kan worden gedraaid. Kostenreducties zijn ook bij DAF hard nodig. Het bedrijf hield in 2008 20 miljoen euro Eelco Van Veen - DAF Trucksin de knip, dit jaar moet in totaal 100 miljoen euro bespaard worden. Projecten werden uitgesteld op gestopt. Ook werd het aantal medewerkers teruggebracht door onder meer werktijdverkorting en deeltijd ww. In september 2008 werkten er 8928 mensen bij DAF, in december 2008 nog 7900, in mei waren dat er nog circa 6948. “De deeltijd ww zorgt er echter voor dat er goed personeel beschikbaar is en blijft. Op het moment dat de markt weer aantrekt zitten we nooit zonder goed gekwalificeerd personeel”, aldus Van Veen. Wanneer de markt aantrekt, blijft ook DAF koffiedik kijken. DAF ziet in tegenstelling tot MAN en Scania de orderportefeuille nog niet dikker worden, maar weet wel dat de “bodem is bereikt”. Voorzichtig en hoopvol wordt gesproken over een opleving van de markt “eind 2010”.

Tot die tijd blijft DAF volop bezig om de transportmarkt zo goed mogelijke trucks te bieden. Dat blijkt volop op de DAF Experience, waar de Edition 2009 van de LF- CF- en XF105-serie worden gepresenteerd en de nadruk wordt gelegd op de diensten achter het product.

Tot en met half november worden bij DAF duizenden klanten en prospects uit heel Europa verwelkomd. Zij bezoeken niet alleen DAF’s moderne productiefaciliteiten en het nieuwe Motoren Test Centrum, maar ook het PACCAR Technology Center. Daar worden de allerlaatste innovaties op het gebied van diagnose-apparatuur, productiemethodieken en presentatietechnieken gedemonstreerd. Daarnaast wordt er het complete aanbod aan services gepresenteerd, waaronder PACCAR Financial, PACCAR Parts, DAF Telematics en MultiSupport Reparatie- en Onderhoudscontracten. Aan de hand van de kostenkolom voor het internationale wegtransport wordt per onderwerp (chauffeur, brandstof, afschrijving, reparatie & onderhoud, rente, verzekering, banden en wegenbelasting) aangegeven welke besparingsmogelijkheden de DAF-dealer kan bieden.

Lees meer over de DAF Experience en het Edition 2009 nieuws in de nieuwe TTM.nl, die morgen uitkomt. Ook online is er dan veel meer nieuws te vinden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer