Paccar heeft op de Brisbane Truck Show in Australië een primeur: de nieuwe DAF XG+. Die kennen we in Nederland al langer, maar de X15d motor met 660 pk kennen we hier niet.
DAF is al jaren actief op de Australische markt, waar het wegtransport vaak een tikkie zwaarder is dan bij ons in Europa. Daarom waren ook de DAF’s van de vorige generatie al verkrijgbaar met een 15 liter motor, goed voor 660 pk.
Al langer gingen er geruchten dat de nieuwe Cummins X15d een plekje zou krijgen in de New Generation DAF als die zou debuteren op de Australische markt. Die geruchten kloppen, zo blijkt nu, want de XG+ die op de Brisbane Truck Show werd gepresenteerd heeft die 660 pk sterke krachtbron.

De Cummins X15d heeft naast die 660 pk een koppel van 3200 Nm. Hij weegt maar liefst 235 kg minder dan de X15 die hij vervangt en heeft een naar verluidt 8 procent lager brandstofverbruik.
De nieuwe motor, die bij DAF de naam MX-15 zou kunnen krijgen, is vooralsnog voorbehouden aan de Australische markt, waar de XG+ volgend jaar op de markt komt. Een dergelijke zware motor past prima bij bijvoorbeeld de B-double combinaties die ze daar rijden. Er zijn dan ook naar verluidt geen plannen om de ‘MX-15’ in Europese DAF’s te hangen.
Da’s nou jammer ; gemiste kans om het op te nemen tegen Scania en Volvo hier in Europa.
Volgens mij waren de vorige generaties niet met de Cummins leverbaar.
Klopt ; daarom juist nu !!!!
De tekst goed lezen, er staat namelijk in het stuk dat het vorige model ook mogelijk was om met Cummins te bestellen.
Niet erg slim van DAF om deze motor niet aan te bieden op de Europese markt.
Zeker voor Scandinavië zou dit een enorme verkoop impuls kunnen worden.
Betere imago uitstraling is er niet temeer met de enorme ruime cabine van de XG+
DAF zou er goed aan doen om op deze beslissing terug te komen.
Mooi klusje voor de Ginaf om zo’n ding om te bouwen voor Europa.
Voor de eigenrijder met geld over of zo….
Komt niet door de strengere emissie regels hier..
Wat zijn de emissie waardes van de 660 PK dan?
Lees er niets over.
Willem,
Dat weet ik niet precies maar de Australische regelgeving zal vast anders zijn dan hier.
Kan mij anders geen reden bedenken waarom Daf die motor niet naar Europa haalt.