Ga naar hoofdinhoud

DAF zoekt naar meer grip in constructiesegment

DAF Trucks heeft een uitstekend 2018 achter de rug, een recordjaar zelfs als het gaat om productie. Het is marktleider bij de trekkers en scoorde sowieso in het segment boven 16 ton een marktaandeel van 16,6 procent. Maar in Eindhoven wil men meer en daarom wordt de blik gericht op nog tamelijk onontgonnen terrein: het bouwsegment. TTM.nl toog naar Spanje om er over te horen èn er mee te rijden. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_3_72]

Al eerder sprak DAF zich tegenover TTM.nl uit dat het de wens heeft om te groeien met haar bakwagens. Logisch ook, want een exponentiële groei in trekkers is gewoon onmogelijk, zo goed doet DAF het daar al in. In het bouwsegment is dat anders. Natuurlijk, DAF heeft al trucks voor het constructiesegment, maar laten we eerlijk zijn: als je aan een bouwtruck denkt, verschijnt er niet als eerste een DAF voor je geestesoog.

Uptime
Daar wil DAF graag wat aan doen, want er zit nog voldoende potentieel in dit segment. Sterker nog: 19,5 procent van DAF’s klanten zit in de bouw, en daarmee is het het grootste segment na de lange afstand. “Daarbij komt dat een constructietruck als geen ander te configureren is en daarmee echt een product op maat kan zijn”, vertelt Raoul Wijnands, functiefunctiefunctie bij DAF Trucks. “Het aantal assen, de layout van het chassis, gewicht, PTO, aandrijflijnopties, er is allemaal mee te sleutelen.” Uptime is trouwens ook belangrijk voor DAF’s klanten. Daarom biedt DAF de garantie dat een truck maximaal 8 uur stilstaat. Wordt die tijdslimiet niet gehaald, dan biedt DAF een financiële compensatie aan van 300 euro per dag.

PX
De keuze- en configuratiemogelijkheden  begint overigens al bij DAF’s kleinste truck, de LF. Die is er al vanaf 7,5 ton voor stedelijke toepassingen, bijvoorbeeld in bouwlogistiek. DAF presenteert echter ook een 19 tons LF Construction, voorzien van een robuust design met een stalen bumper, 25 graden oploophoek, 32 cm bodemvrijheid en de Paccar PX-7 motor. De echte verrassingen zitten echter in de CF- en XF-serie als het om nieuwe bouwtoepassingen gaat, zo hebben we al gezien bij een blik uit het raam. Buiten in de Spaanse zon staan namelijk een hele rij DAF’s klaar om mee te worden genomen voor een rit.

Stijf
Om echt die truck op maat te kunnen leveren, heeft DAF het assenprogramma verder uitgebreid. Zo is er een nieuwe 10-tons vooras, de 203 N, voorzien van bladveren. Deze nieuwe vooras voorkomt overbelading bij deellading en is bijvoorbeeld handig als je een zware laadkraan direct achter de cabine hebt. Nieuw is ook een superstijve 7,5 tons naloopas. Deze heeft enkele montage en komt naast de sleepas met dubbele montage. De nieuwe as heeft een statische belastbaarheid van 26 ton. De nieuwe naloopas is leverbaar op 6×2 en 6×4 configuraties.

Vijfasser
DAF presenteerde in Spanje ook nieuwe voertuigconfiguraties, met als belangrijkste nieuwe samenstellingen een CF en XF 8×4 bakwagen met een dubbel aangedreven tridem en een gestuurde naloopas. Daarmee zijn bruto laadvermogens tot 27 ton mogelijk en door de achterste as is een korte draaicirkel mogelijk. Echt een primeur is de DAF CF 10×4, een vijfasser dus van DAF, met een dubbel aangedreven tandem en een gestuurde voorloopas.

Speciaal voor 6×4 en 8×4 CF en XF trucks die regelmatig off-road rijden of extra tractie nodig hebben, heeft DAF dubbelaangedreven tandems. De SR1132T is een 19 tons tandem met een enkele reductie, bladveren en schijf- of trommelremmen. Dit tandem is populair bij 8×4 betonmixers. Voor zwaarder werk heeft DAF een 21 en 26 tons variant met enkele reductie. Deze SR1360T is uitgerust met schijfremmen en luchtvering en wordt gemonteerd in 3-en 4-assige trekkers en bakwagens. Maar er is ook een 21 en 26 tons tandem met naafreductie: de HR1670T. Deze kan worden voorzien van luchtvering of bladveren en is uitgerust met trommelremmen.

De 8×2 bakwagen met twee gestuurde voorassen en een gestuurde naloopas, goed voor 37 ton GVW, is nu ook leverbaar als XF. En last but not least heeft DAF nu een echt zware jongen voor speciaal transport: de XF 8×4 FTM trekker. Daar willen we zeker een stukje mee sturen straks.

Korte draai
Maar zover is het nog niet, want eerst gaan we offroad in een speciaal afgehuurde groeve. Daar stappen we in wat DAF een FAW noemt: een 8×4 CF met een dubbel aangedreven tandem stel en daarachter een gestuurde naloopas. Het singlereductie, luchtgeveerde tridem heeft een laadvermogen van 36 ton (technisch) en wettelijk 27 ton. De FAW heeft ook de nieuwe 10-tons vooras. In de groeve kunnen we uitgebreid manoeuvreren en ervaren we de heerlijk korte draaicirkel van slechts 8,5 m.

Estepe
We parkeren de FAW snel want daar staat de FAD, de 10×4 primeur van DAF. De truck heeft dus vijf assen en de middelste as is een 10 tons gestuurde, hefbare voorloopas. Deze heeft DAF ontwikkeld samen met Estepe, die de auto ook configureert. De truck wordt weliswaar gebouwd bij DAF, maar Estepe doet de finetuning van de configuratie. We rijden de FAD als CF met 480 pk. De achterste twee assen bestaan uit het HR1670T tandemstel. De FAD heeft drie gestuurde assen maar door zijn grootte is de draaicirkel natuurlijk nooit zo klein als die van de FAW. Maar goed, dit is dan ook een echte zware kipper, goed voor 30 ton laadvermogen en een totaal GVW van 49 ton. Het is een auto die je vroeger in de zandbak er graag bij had gehad!

Mijn
Een andere echte kipper die we rijden is de 8×4 CF 530, een echt zware truck die je het meest in mijnen zal aantreffen. Hiermee kunnen we uitstekend alle software uittesten die DAF op haar bouwtrucks monteert, zoals de offroad-modus die met de ZF Traxon een feilloze show weggeeft. Bergop zien we hoe de hill-hold modus ons vanuit stilstand laat vertrekken zonder ook maar een centimeter achteruit te rollen. En bergaf rollen we zeker maar rustig terug dankzij de motorrem èn retarder. We blijven altijd 100 procent in controle.

Zware jongen
Ook op het asfalt heeft DAF het nodige te bieden voor de bouw(logistiek). De FTM 8×4 XF trekker is voor de gelegenheid gekoppeld aan een Kässbohrer gestuurde dieplader met een enorm blok beton. We zijn 20,5 meter lang en 40 ton, maar alleen omdat dat in Spanje het maximumgewicht is. Technisch zouden we wel tot 120 ton kunnen wegen. Dan zouden we de MX-13 met 530 pk ook volop aan het werk kunnen zetten, nu is dat niet nodig. De voorste assen van de 8X4 zijn gestuurd en dat maakt het manoeuvreren met de combinatie makkelijker, al is het met een dergelijke omvang altijd opletten. Toch toveren we de FTM ook vrij makkelijk door een smal tunneltje nabij ons opstappunt.

De laatste truck waarmee we in Spanje rijden is de DAF CF 450 pk in de FAQ-configuratie. Het is een 8×4 met als laatste as de nieuwe 7,5 tons sleepas. Een gestuurde sleepas, waarmee we lekker wendbaar zijn, zoals blijkt tijdens een rit door het binnenland, met soms smalle bergweggetjes. De FAQ is niet alleen wendbaar, maar bergop zijn we ook weer onder de indruk van het samenspel van de MX-11 motor en de ZF Traxon. Dat gaat echt heel soepel, zonder de filosofie van downspeeding en dus brandstofefficiency uit het oog te verliezen.

DAF heeft als doel om meer afzet te genereren in het bouwtransport. Met de nieuwe toepassingen die het nu presenteert heeft het in ieder geval voldoende ijzers in het vuur om de concurrentie aan te gaan. Benieuwd hoe het marktaandeel in het bouwsegment over een paar jaar is…

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: DAF TRUCKS, TTM.NL

#groeve
#bouw
#vijfasser

Eén reactie op “DAF zoekt naar meer grip in constructiesegment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer