Foto’s + VIDEO: Dit is de nieuwe DAF truckrange! • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VIDEO: Dit is de nieuwe DAF truckrange!

DAF Trucks heeft woensdagmorgen haar nieuwe, langverwachte truckrange gepresenteerd. Onder het motto ‘Start the Future’ liet DAF de nieuwe XF, XG en XG+ zien. Die afkortingen staan voor drie nieuwe cabinevarianten.

Na een lange teaserperiode, met een heleboel testtrucks op de Nederlandse wegen, trok DAF het doek en alle camouflage van de nieuwe trucks, die als basiskleur Tuscany Yellow hebben.

DAF Trucks is de eerste truckfabrikant die de nieuwe richtlijnen voor maten en gewichten toepast. De cabine van de nieuwe range is aan de voorzijde 160 mm langer. DAF Trucks heeft geprobeerd om de neus nog langer te maken, maar de aerodynamische voordelen wogen niet op tegen het hogere gewicht, vertelt DAF hoofd productontwikkeling Ron Borsboom. De nieuwe range heeft een prominente grille, de lijnen van de grille en koplampen lopen schuin weg naar achteren. Alles is afgerond, inclusief de A-stijlen en de spiegelhuizen. Dat zie je het beste als je er naast staat. Fraai is de nieuwe LED-verlichting, met kenmerkende dagrijverlichting. Mooi ook zijn de LED-headlights in de versies met het hogere dak. Aerodynamica is belangrijk om volgens DAF de meest brandstofefficiënte truck ooit te maken.

Nog een eyecatcher zijn de Digital Vision camera’s op de plek waar normaal de zijspiegels zaten. De camera’s, met schermen aan de A-stijl in de cabine, zijn een optie. Fraai is dat de camera’s verwarmbaar en elektrisch in te klappen zijn. Net als bij de Actros kun je met DAF Digital Vision via de schermen aan de A-stijlen ook ’s nachts, met de gordijnen dicht, de omgeving van je truck in de gaten houden. DAF heeft als standaard als eerste de optie om alleen camera’s op de truck te hebben. Met DAF Corner View zijn de trottoir- en de frontzichtspiegels niet langer nodig.

Behalve de XF is er ook de XG. Deze cabine is 330 mm langer aan de achterzijde. Wie ook nog een hoger dak wil, moet kiezen voor het topmodel XG+. Daarmee wordt het dak 200 mm hoger. Het ultieme vlaggenschip, aldus DAF. Alle cabines zijn volledig nieuw ontworpen. Sterker nog, de XF, XG en XG+ zijn geheel nieuw ontworpen. De hele ontwikkelprocedure heeft 7 jaar geduurd en er is ruim een miljard euro in geinvesteerd.

De buitenzijde van de DAF-range is duidelijk nieuw, maar in de cabine is echt heel veel veranderd. Alles eigenlijk, want het hele cabineconcept is nieuw. De chauffeur krijgt een echte, naar hem toegedraaide cockpit, met een 10 inch digitaal instrumentendisplay voor zich, dat doorloopt naar rechts in een optioneel touchscreen. Het dashboard heeft echter ook nog diverse fysieke knoppen voor snelle bediening, maar alle rijfuncties zijn via het stuur te bedienen. Half achter het rechter scherm is een grote aflegruimte, onder het dashboard is ook veel opbergruimte. Hoe verder naar de bijrijder, hoe minimalistischer het dashboard wordt. Aan de rechterzijde van de cabine is er (optioneel) een ruit in de zijdeur verwerkt, voor optimaal zicht op overige weggebruikers. Om dat zicht ook echt optimaal te laten zijn, kan de zitting van de bijrijdersstoel omhoog worden geklapt. Alle bedden zijn 222 cm lang, bij de XG en XG+ zijn de bedden 80 cm breed. Interessant is ook dat DAF (nog) niet all-out is gegaan met het nieuwe model. Een startknop zul je vergeefs zoeken in de nieuwe range. Gestart wordt er gewoon met een sleutel, want dat kan ook en een keyless entry met startknop zorgt voor extra kosten en weinig praktische meerwaarde, aldus DAF Trucks. In de foto’s en de video zien we ook nog een ouderwetse handrem, maar die wordt begin volgend jaar vervangen door een elektrisch exemplaar. Ook nog niet elektrisch is de stuurbekrachtiging. Daar werkt DAF nog aan, maar het betekent voor nu nog wel dat zaken als Lane Keep Assist vooralsnog niet op de nieuwe range te vinden is.

De cabine van de nieuwe trucks van DAF’s zijn de ruimste ooit op de Europese markt. Knap is dat DAF bij alle nieuwe cabineconcepten slechts drie traptreden nodig heeft om de vloer te bereiken. De XF heeft een motortunnel van 175 mm, de XG en XG+ hebben met een verhoging van 50 mm een zo goed als vlakke vloer. De XG+ spant de kroon met een inhoud van 12,5 m3. Dat is maar liefst 14 procent meer dan de huidige Super Space Cab.

De nieuwe DAF-range is aerodynamisch geoptimaliseerd, maar ook aan de aandrijflijn is het nodige veranderd. De MX11 en MX13 motoren zijn verder aangepast met onder meer nieuwe cilinderkoppen en zuigers. Het koppel groeit met 100 Nm. Ook is er standaard de TraXon geautomatiseerde transmissie en geavanceerde systemen die de chauffeur ondersteunen. DAF introduceert ook nieuwe achterassen. Het geavanceerde DAF Connect fleetmanagementsysteem zorgt voor tijdbesparende, over-the-air software-updates. Onderhoudsintervallen zijn verlengd naar 200.000 kilometer of eenmaal per jaar. DAF belooft een brandstofbesparing van 10 procent, tevens te behalen in combinatie met de nieuwe aerodynamische vormen. Die zijn trouwens niet alleen te vinden op de cabine, maar ook aan de onderzijde van de nieuwe range. DAF maakt de nieuwe range ook klaar voor alternatieve aandrijflijnen met accu’s en ook waterstof. DAF liet tijdens de presentatie een concept zien van een waterstoftruck, al is DAF er volgens Ron Borsboom nog niet uit of de H2-aandrijflijn gebruik gaat maken van een brandstofcel of een verbrandingsmotor met waterstof.

De nieuwe DAF’s zijn per direct te bestellen. De productie start in oktober van dit jaar. DAF president Harry Wolters zegt goede hoop te hebben dat het tekort aan chips, dat DAF momenteel parten speelt, dan weer opgelost is. De DAF CF blijft voorlopig gehandhaafd, maar Wolters liet al wel doorschemeren dat ook daar op termijn nieuws te verwachten is.

5 reacties op “Foto’s + VIDEO: Dit is de nieuwe DAF truckrange!

  • Stickie

    Cummins X15 600+ pk motor er in en hij is klaar……

  • W Steenbergen

    Wat een super mooie auto Hollands trots

  • JK

    @Stickie: eens. Prachtige nieuwe range wat mij betreft, slechts 1 dingetje, ze moeten nou echt ook eens een motor van 580-600 pk toevoegen. Dan kun je van 180-600pk echt de hele markt bedienen. Oke; 600pk is misschien een kleine markt maar helpt ook je image enorm!

    1. Stickie

      Helemaal mee eens en dat hoeft helemaal geen Paccar motor te zijn omdat daar de markt te klein voor is en geen industriële motoren verkopen zoals Scania Volvo Mercedes.
      Dat kan gewoon de 15 liter Cummins X15 die gebruikt Paccar ook in Noord Amerika gebruikt.
      Kleine moeite lijkt me, maar goed voor hun imago.
      Verder zag ik dat de raamstijlen aan de binnen kant nog steeds niet mooi afgewerkt zijn daar is nog steeds de cabine kleur te zien dat kan echt niet meer.
      Dat had Scania in 2005 al netjes weg gewerkt…

  • Sander F.

    Ziet er mooi uit.

    Bovenkant grille, de zwarte vierkantjes, doet mij aan de Scania Next Gen. denken.
    Hopelijk levert DAF daar geen lampen voor… vind dat maar niks bij de Scania.

    Middenconsole is komt wel diep de motortunnel op. Het wordt mij niet duidelijk of dat nu in te schuiven is. Lijkt mij zo weinig plek voor een bijrijder te geven, zoals het op de foto’s staat.

    Oplossing van de digitale frontspiegel vind ik wel mooi bedacht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer