Een (elektrische) Canter als kipper? Dat kan ook! • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Een (elektrische) Canter als kipper? Dat kan ook!

Fuso liet op de Bauma haar nieuwe Canter en eCanter zien, maar natuurljk dan als bouwvoertuigen. Want een Canter, elektrisch of niet, of de bouwplaats, dat is ook heel goed mogelijk natuurlijk.

De op de Fuso-stand B439 (hal B4) getoonde Next Generation eCanter is een 8,55-tons voertuig dat voor het eerst is uitgerust met een kipper van UNSINN en een mechanische PTO. Het draagvermogen van het chassis bedraagt 5.135 kg, het nuttig laadvermogen 3.635 kg. Het voertuig met een enkele Comfort-cabine (drie zitplaatsen) heeft een wielbasis van 3.400 mm en is uitgerust met het accupakket M, dat een actieradius tot 140 km mogelijk maakt.

De nieuwe Fuso Canter die buiten wordt getoond, is een 7,49-tons truck met driezijdige Meiller kipper, Atlas kraan en enkele Comfort-cabine. Het voertuig heeft een wielbasis van 3.400 mm, een draagvermogen van het chassis van 4,94 ton, een nuttig laadvermogen van 2.580 kg en een motorvermogen van 129 kW.

Philipp Panter, Hoofd Sales, Marketing & Customer Service bij Fuso Europe: “Met onze Next Generation eCanter, die voor het eerst wordt getoond met een kipper, onderstrepen we dat de voordelen van de Fuso Canter voor de bouwbranche ook gelden voor de elektrische variant. Dankzij hun robuustheid en variabiliteit zijn de Next Generation eCanter en de nieuwe Canter ideaal voor het bouwtransport. Samen met onze carrosseriepartners kunnen we de meest uiteenlopende toepassingen realiseren.”

“Als exclusieve partner van Fuso Europe zijn we er trots op dat we met ons kiepsysteem hebben kunnen bijdragen aan de première van de Next Generation eCanter op Bauma 2022. Het is het eerste voertuig in zijn gewichtsklasse in Europa met een kipper. Voor ons betekent de première een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van ons bedrijf, omdat het ons eerste project in eMobility is. Een belangrijke technologische ontwikkelingsstap naar de toekomst”, aldus Daniel Rauch, Hoofd Business Unit Kippers bij UNSINN Fahrzeugtechnik.

Om nog beter aan de wensen van klanten te kunnen voldoen heeft Fuso verschillende aanpassingen gedaan aan de Next Generation eCanter. Tot nu toe was de eTruck alleen beschikbaar als 7,49-tons voertuig met een wielbasis van 3.400 mm; nu hebben klanten de keuze uit zes wielbases tussen 2.500 en 4.750 mm en een toelaatbaar totaalgewicht van 4,25 tot 8,55 ton. Het draagvermogen van het chassis is ruim 5 ton. De Next Generation eCanter wordt aangedreven door een 110 kW (bij 4,25- en 6-tons varianten) of 129 kW (bij 7,49- en 8,55-tons varianten) elektromotor met een geoptimaliseerde aandrijflijn en een koppel van 430 Nm, de maximumsnelheid is 89 km/h.

Afhankelijk van de wielbasis zijn er drie verschillende accupakketten leverbaar: S, M en L. De accu’s maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP), die zich vooral kenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie. Het accupakket in de S-variant heeft een nominale capaciteit van 41 kWh en een actieradius tot 70 km. De M-variant heeft een nominaal vermogen van 83 kWh en een actieradius tot 140 km. De krachtigste L-variant heeft een nominale capaciteit van 124 kWh en een actieradius tot 200 km. Door recuperatie kan de actieradius nog verder worden vergroot, waardoor tegelijkertijd de laadpauzes worden geminimaliseerd. Ter vergelijking: tot nu toe had de eCanter slechts één accu-optie met een nominale capaciteit van 81 kWh en een actieradius tot 100 km.

Wat het laden van de accu’s betreft, is de Next Generation eCanter geschikt voor alle netspanningen van de belangrijkste landen. De laadeenheid ondersteunt laden met zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). De laadstandaard is het Combined Charging System CCS, er kan worden geladen tot 104 kW. Afhankelijk van het accupakket is DC-snelladen van 20 tot 80 procent van de capaciteit mogelijk in circa 24 (S), 26 (M) en 39 (L) minuten, met AC-laden (11 en 22 kW) duurt het afhankelijk van het accupakket tussen de 4 en 6 uur.

Aangezien eMobility meer is dan alleen een nieuwe aandrijving, integreert Fuso de Next Generation eCanter in een holistisch ecosysteem dat ook tools en advies omvat voor een hoge voertuiginzetbaarheid en optimalisatie van de TCO. Door een speciale analyse van de TCO kunnen Fuso-dealers voor klanten een zeer individueel gebruiksprofiel van de eCanter maken. Ook is het mogelijk om met behulp van de Daimler Truck Incentive Tools een overzicht te krijgen van subsidies en voordelen, zoals specifieke overheidssubsidies voor voertuigen of laadinfrastructuur, evenals belastingverlagingen of tolvrijstellingen. Dankzij een strategisch partnerschap met Siemens Smart Infrastructure en ENGIE kunnen klanten ook uitgebreid advies krijgen over de DC-laadinfrastructuur en is er een compleet servicepakket beschikbaar – van laadtechnologie tot installatie en afstemming met de netbeheerder.

De Next Generation eCanter, die leverbaar is in twee cabinevarianten (Standaard = 1,7 meter breed en Comfort = 2 meter breed), wordt niet alleen gekenmerkt door zijn ecologische en economische totaalconcept, maar ook door zijn veelzijdigheid. De eTruck van Fuso is geschikt voor veel in het bouwtransport gebruikte opbouwen, zoals diepladers of kippers, waardoor hij ideaal is voor een breed scala aan toepassingen. De optionele, in de fabriek gemonteerde mechanische PTO voor de voeding van hydraulische units maakt de Next Generation eCanter ook bijzonder opbouwvriendelijk en compatibel.

Talrijke functies en uitrustingen zorgen voor een hoog comfort voor de chauffeur en voor de verkeersveiligheid van alle betrokkenen. Tot de standaard highlights behoren het multifunctionele stuurwiel met toetsen voor het bedienen van het volledig digitale lcd-combi-instrument, de led-koplampen die 30 procent helderder zijn dan de halogeenmodellen voor meer zicht en zichtbaarheid, de Autolight-functie voor het regelen van de koplampen al naargelang de lichtomstandigheden alsmede de intelligente grootlichtassistent.

Op veiligheidsgebied zijn de accu’s onder het chassisframe van het voertuig gemonteerd met een zeer stijve stalen beugel, die ook dient als bescherming van de accu bij een frontale of zijdelingse botsing. Bij een ongeval schakelt een crashsensor het HV-systeem automatisch uit. Voor een betere akoestische waarneming, bijvoorbeeld door voetgangers of fietsers, is de Next Generation eCanter standaard uitgerust met een extern Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS). Voor meer veiligheid bij het rechts afslaan is ook standaard de afslagassistent Active Side Guard Assist aan boord. Bovendien kan de eveneens standaard nieuwe generatie noodremassistent Active Brake Assist met voetgangersdetectie het risico op een botsing met parallel verkeer verminderen.

Een andere highlight op de Bauma van dit jaar is de nieuwste generatie Fuso Canter, die sinds begin 2022 in productie is. Voor klanten betekent dit weer een belangrijke upgrade op het gebied van veiligheid, comfort en cabinedesign. Net als zijn voorganger is de truck leverbaar in vijf gewichtsklassen (3,5 tot 8,55 ton), met zes wielbases (2.500 tot 4.750 mm), drie krachtige motoren (96 tot 129 kW) en drie cabinevarianten (Standaard = 1,7 meter breed, Comfort = 2 meter breed en Dubbelcabine = 2 meter breed).

Als 4×4-variant is de Canter een echte allrounder in de bouw dankzij de inschakelbare vierwielaandrijving, inschakelbare reductiekast en het zelfsperrende differentieel.

Nieuw is dat Fuso de 3,5-tons Canter nu ook met Standaard-cabine in alle rechtsgestuurde landen aanbiedt en de carrosserievriendelijkheid heeft verbeterd met een nieuwe wielbasis van 3.400 mm.

Door zijn variabiliteit met vijf tonnages en zes wielbases is de Canter geschikt voor bijna alle opbouwen en kan hij voldoen aan de eisen van bijna elke transporttaak – van de eenvoudige dieplader tot het complexe speciale voertuig. Ook combinaties met een laadkraan, hoogwerker of betonpomp zijn eenvoudig te realiseren. Net als bij zware trucks is het robuuste stalen ladderframe van het chassis als C-profiel uitgevoerd en biedt daardoor een bijzonder hoog draagvermogen. Het draadvermogen van het chassis in de krachtigste variant ligt rond de 6 ton – een echte meerwaarde, vooral voor het bouwtransport. Af fabriek leverbare PTO’s voor hydraulische pompen of compressoren en de optionele 24V-nterface ronden de opbouwvriendelijkheid van de Canter af. Met een nieuw ontwikkelde compacte uitlaat voldoet de nieuwe Fuso Canter aan de EURO VI Step E-emissienorm.

Het nieuw ontworpen front van de nieuwste generatie Fuso Canter combineert traditionele designelementen met een moderne vormentaal en vormt daarmee een goede balans tussen de vorm en de functionaliteit van een robuuste lichte truck. Het verbeterde exterieur van de cabine weerspiegelt ook Fuso’s zogeheten ‘Black Belt’-designtaal, die als een rode draad door de designs van de andere voertuigen van het Japanse merk loopt.

Ook op het gebied van veiligheid voor alle verkeersdeelnemers creëert de nieuwe Fuso Canter maatstaven in het segment van de lichte trucks. Zo is het voertuig nu ook te bestellen met Sideguard Assist. De afslagassistent gebruikt een radarsensor om te waarschuwen voor bewegende objecten en stilstaande obstakels aan de bijrijderszijde. Het systeem kan de chauffeur ondersteunen en waarschuwen zodra het een botsingsgevaar detecteert bij het rechtsaf slaan of bij gebruik van de richtingaanwijzer naar rechts. Net als in het vorige model zijn nog andere assistentiesystemen inbegrepen, zoals het noodremsysteem AEBS (Advanced Emergency Braking System), het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP en de spoorassistent LDWS (Lane Departure Warning System). Voor meer veiligheid zorgen uitrustingen zoals de led-koplampen, die 30 procent helderder zijn dan halogeenmodellen voor meer zicht en zichtbaarheid, de nieuwe Autolight-functie voor het regelen van de koplampen al naargelang de lichtomstandigheden alsmede de versterkte onderrijbeveiliging aan de achterzijde, die de impact van een botsing moet minimaliseren.

fIn de afgelopen decennia heeft Fuso zijn lichte truck voortdurend verbeterd om aan de klantbehoeften te voldoen. Dankzij verbeterde geluidsisolatie overtuigt de nieuwe Canter met een nog lager geluidsniveau in het interieur dan het vorige model. Door de ruime cabine met goed zicht rondom kan de chauffeur gemakkelijk manoeuvreren. De lage instaphoogte en comfortabele instap van de Canter ondersteunen de chauffeur nog beter in het verkeer. En met 10,2 meter heeft de 3,5-tons Fuso Canter de kleinste draaicirkel in zijn klasse.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer