Eurlings wil oplossing sectoraal rijverbod Oostenrijk • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Eurlings wil oplossing sectoraal rijverbod Oostenrijk

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd waarin hij ingaat op de problematiek van het sectoraal rijverbod in Oostenrijk. Hij spreekt daarin van discriminatie van buitenlandse trucks in Tirol en wil een oplossing.

TirolOostenrijk heeft een verbod op het vervoer van bepaalde categorieën goederen met vrachtwagens over de Brennerroute uitgevaardigd. Verleggen van vervoer naar spoor om de luchtkwaliteit te bevorderen was het doel ervan. Ondanks bezwaren van de Europese Commissie gaat Tirol toch door met het rijverbod.

“Door de economische crisis is het wegvervoer naar en van Italië dusdanig ingezakt dat er op dit moment geen sprake is van een tekort aan spoorcapaciteit als alternatief voor het wegvervoer. Tot nu toe zijn er geen klachten van Nederlandse ondernemers ontvangen over onvoldoende spoorcapaciteit. Wel zou volgens informatie van Duitse en Oostenrijkse wegvervoerorganisaties sprake zijn van extra uren wachttijd bij de Brenner Rollende Landstrasse verbinding omdat treinen uit de roulatie worden gehaald wegens het teruglopende aanbod. Het sectoraal rijverbod geldt tot nu toe voor producten zoals aarde, bouwstaal en afval. Dat wordt nauwelijks over grote afstanden vervoerd door Nederlandse vervoerders. Per 1 juli 2009 worden producten zoals marmer, tegels en bouwstaal aan het rijverbod toegevoegd. Daar zullen vervoerders wel problemen mee hebben. Er moet omgereden worden via Zwitserland of Frankrijk of de vrachtwagens moeten op de Ro-La trein, hetgeen kosten met zich meebrengt in de vorm van wachttijden en kosten van de trein. In verband met de afmetingen van de vrachtwagens zal het niet altijd mogelijk zijn van de Ro-La gebruik te maken. Dit zal zich vooral voordoen bij het vervoer van voertuigen als deze categorie ook verboden wordt”, schrijft Eurlings in zijn brief.

Om de voorgeschreven normen van luchtkwaliteit te bereiken, moet Oostenrijk maatregelen nemen, maar dat het land nogal selectief: gericht op het vrachtverkeer op de A12. Daar bestaat het verkeer voor een groot deel uit  transiterende buitenlanders . “Ook wordt een onderscheid gemaakt tussen voertuigen die vooral voor internationaal vervoer gebruikt worden en distributie vrachtwagens van Oostenrijkse ondernemers. Voor de lokale wegen wordt niets voorgeschreven, vuile vrachtauto’s mogen dus nog steeds in de dorpen en steden in Tirol, maar niet meer op de snelweg. Bovendien krijgt lokaal vervoer ontheffing van het sectoraal rijverbod. Dit lijkt op discriminatie van buitenlandse vrachtwagens. Zoals ik bij het AO transportbelemmeringen van 19 maart 2009 heb toegezegd, zal Nederland zich voegen in de Hofzaak van de Europese Commissie. Ik heb eerder een brief aan Commissaris Verheugen gestuurd waarin als argumentatie gegeven is dat Nederland begrip voor de milieuproblematiek heeft en bereid is mee te werken aan een oplossing mits voldaan wordt aan het principe van non-discriminatie.
Nederland is voorstander van het aanpakken van het probleem bij de bron. Enerzijds met het uitfaseren van vrachtwagens met de grootste uitstoot, beginnend met het verbieden van inzet van vrachtwagens van Euroklasse 0 tot en met 2 en anderzijds door het stimuleren van de inzet van Euro 4 en 5 vrachtwagens.
Het belemmeren van het wegvervoer zonder alternatief is wat mij betreft een onbegaanbare weg. De problematiek van het transitoverkeer door de Alpen moet zoveel mogelijk in gezamenlijk verband opgelost worden met in acht neming de Europese beginselen van vrij verkeer en de verplichtingen die voortvloeien uit luchtkwaliteitsrichtlijnen. Het transitoprobleem mag niet afgewenteld worden op buurlanden”, aldus Eurlings.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer