"Euro 3 trucks niet, Euro 3 bussen wèl in Amsterdamse milieuzone" • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

“Euro 3 trucks niet, Euro 3 bussen wèl in Amsterdamse milieuzone”

De gemeente Amsterdam meet met twee maten in haar milieuzone. Trucks moeten minimaal een Euro 3 motor met roetfilter hebben om de milieuzone in te mogen, maar stadsbussen mogen met een vervuilender Euro 3 motor wèl naar binnen. Dat meldt de Telegraaf. TLN en EVO reageren verontwaardigd.

stadsdistributieDat blijkt uit het conceptprogramma van eisen dat Amsterdam wil per 2012 wil opleggen aan onder meer het busvervoer in de regio.

In het conceptprogramma van eisen staat dat in de Amsterdamse milieuzone stadsbussen met een Euro 3 motor de hele dag door welkom zijn. Dat terwijl trucks, hard nodig voor de bevoorrading van winkels en bedrijven, slechts tijdens venstertijden en met een Euro 3 motor met roetfilter en een leeftijd van maximaal 8 jaar in diezelfde milieuzone mogen rijden. In het concept wordt ook gerept over een maximum leeftijd van stadsbussen van 12 jaar, terwijl in de praktijk stadsbussen al na 8 jaar uit de rit worden genomen.

Branche-organisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO zijn boos en hebben hun verontwaardiging in een brief aan de Stadsregio Amsterdam laten weten. “Dit schept het beeld dat Amsterdam voor het eigen vervoersbedrijf een gunstige uitzondering maakt ten opzichte van transportondernemers”, stelt TLN-voorzitter Alexander Sakkers. “Dat tast het draagvlak voor milieuzones aan.”

Hans Luiten, de verantwoordelijk portefeuillehouder, stelt echter in een reactie dat de Stadsregio al “redelijk pittige” eisen stelt aan de stadsbussen. “Als we die eisen nog scherper stellen, dan moet je ontzettend veel bussen vervangen. In het kader van duurzaamheid doen we nu een stapje terug.” Wethouder Marijke Vos, die de milieuzone instelde, zegt op haar beurt dat ook de gemeente Amsterdam vindt dat het openbaar vervoer schoner moet. De Telegraaf merkt terecht op dat Amsterdam niet de enige plaats in Nederland is die het eigen wagenpark soepeler behandelt dan vrachtwagens uit het bedrijfsleven.

Bron: De Telegraaf

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer