Ga naar hoofdinhoud

Europese LZV strijd laait op

Een nieuw ‘position paper’ van de LZV-voorstanders, een anti-LZV campagne van een Franse milieuorganisaties en een Duitse branche organisatie die eigenlijk voor de 14,9 meter lange oplegger kiest: De Europese strijd rond de LZV is nog lang niet gestreden.

LZVVia hun website publiceerden de voorstanders van de LZV, verenigd in de organisatie EMS,  vorige  week een ‘position paper’ waarin alle voordelen van de 25,25 meter lange combinatie nog eens duidelijk op een rij werden gezet. Ook werd gereageerd op de belangrijkste argumenten van de LZV tegenstanders. Zo wordt gesteld dat LZV’s niet verkeersgevaarlijker zijn dan gewone trucks. Integendeel, er gebeuren juist minder ongelukken mee. Verder stelt men dan grootschalige inzet van de LZV niet leidt tot verschuiving van lading van rail of binnenvaart naar weg. Volgens de LZV voorstanders zijn alle vervoersmodaliteiten hard nodig om de goederenstroom aan te kunnen. Enigszins venijnig stelt men dat de spoorwegbranche zelf maar eens moet innoveren in plaats van innovaties in andere sectoren te willen tegenhouden. Wat betreft de belasting van wegen en bruggen stelt men in het “position paper”dat de asdrukken van LZV’s niet hoger zijn dan die van gewone truck. De LZV voorstanders pleiten verder voor experimenten met grensoverschrijdend vervoer door LZV’s. Het ‘position paper’ is ondertekend door de leden van EMS waaronder EVO en TLN maar ook grote transportbedrijven als TNT en DHL.

Fransen tegen
Op de website van de LZV tegenstanders staat te lezen dat uit een recent onderzoek blijkt dat 81% van de Franse burgers tegen invoering van de 25,25 meter lange truck zijn. Eerdere onderzoeken in Duitsland en Engeland zouden uitwijzen dat het percentage tegenstanders in die landen ongeveer even hoog ligt. In alle gevallen is n angst voort ongevallen het belangrijkste motief.
Voor de Franse milieuorganisatie France Nature Environnement (FNE) is de enquête aanleiding om een nationale actie tegen invoering van de LZV te starten. Via een speciaal daarvoor opgezette website kan iedereen bezwaar aantekenen. Overigens zijn er ook meer details bekend van de Franse LZV proef. Vanaf april 2010 worden LZV’s toegelaten op het 1000 km lange traject Nantes – Straatsburg. De spoorverbinding tussen die twee plaatsen werd in 2003 opgeheven. Het treingewicht is beperkt tot 57 ton.

Duitsers: liever 14,9 m oplegger
Deze week maakte de Duitse brancheorganisatie BGL bekend dat men de voorkeur geeft aan de 14,9 lange oplegger in  plaats van de LZV. Men anticipeert daarmee op de verwachte wijziging van de EU richtlijn 96/53/EG, waarin de maten en gewichten van trucks worden bepaald. In een ‘position paper’ pleit  BGL er verder voor het treingewicht te verhogen tot 46 ton maar waarbij het voertuig dan wel minimaal zes assen moet hebben. Als er dan toch een LZV moet komen opteert de BGL alleen voor het type dat bestaat uit een motorwagen met dolly en daarop een gewone oplegger. Volgens berekeningen van de BGL zou die combinatie dan maar liefst 26,5 meter lang moetyen zijn. Bovenal pleit de BGL er echter voor dat uitgegaan wordt van de bestaande modulaire maten en dat er een uniforme regeling komt voor heel Europa zodat geen concurrentievervalsing optreedt.

 

BGL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer