Ga naar hoofdinhoud

Fashion logistiek kan veel efficiënter

In een ideale situatie zou de belevering van fashion- en lifestylebedrijven in stadscentra toekunnen met drie van de huidige tien vrachtauto’s. Dat blijkt uit onderzoek geïnitieerd door het lectoraat van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en dat is gebaseerd op data van 35 retailers en een aantal logistiek dienstverleners.

Fashion logistiek kan efficienter“Afhankelijk van de dag in de week, is het mogelijk om veertig tot tachtig procent van de vrachtautobewegingen te voorkomen”, aldus Henny Jordaan, medeauteur van het rapport Goed Vervoer én in het dagelijks leven werkzaam als docent Supply Chain, Procurement en International Trade aan het AMFI. “Die cijfers zullen mensen niet zomaar geloven, maar het maakt ze vast nieuwsgierig naar onze bevindingen én laat ze nadenken. Binnen de vier steden die we hebben onderzocht, Amsterdam, Deventer, Groningen en Maastricht is mede door de afname van die voertuigbewegingen al 1500 ton CO2 te besparen.”

Het AMFI startte het initiatief, mede op basis van een in 2004 door NDL georganiseerd congres rond het thema fashion logistiek. AMFI wilde in eerste instantie onderzoek doen naar de goederenstromen binnen de fashion- en lifestylebranche. In samenwerking met gemeenten, retailers en logistiek dienstverleners zijn de mogelijkheden van grote vervoersstromen tot op detailniveau onderzocht. Het onderzoeken van grote mode-vervoersstromen in heel Nederland tot op detailniveau bleek iets te ambitieus. Bottlenek hierbij bleek de enorme hoeveelheid data die moest worden verwerkt. 
Uiteindelijk bleek één van de gekozen scenario-uitwerkingen haalbaar. Dat is het scenario van optimalisatie van de ritten / volumes. Dit leverde volgens de onderzoekers al dusdanig veel mogelijkheden tot besparing op dat een vervolgtraject met pilot-studies absoluut gewenst is. “En in het geval dat de andere gekozen scenario’s ook zouden worden meegenomen in uitgebreidere analyses, zouden de voordelen van gecombineerde fijndistributie nog groter zijn geweest”, aldus Henny Jordaan, medeauteur en vanuit het AMFI als onderzoeker betrokken bij het project.

De insteek vanuit het AMFI om met een beperkt aantal partijen uit de markt na te denken over verbeteringen die kunnen leiden tot een efficiëntere afhandeling van de fijndistributie van modeartikelen leidde in eerste instantie tot een opsplitsing van twee goederenstromen: de aan(af)voerstroom en de distributiestroom. Een andere opsplitsing was er naar regio’s, zes om precies te zijn. Eén van de conclusies die uit de cijfers kan worden getrokken is dat het vooral de transporteurs zijn die zorgen voor de fluctuaties in de seizoenen, niet zozeer de filialisten. Er is gekozen voor de vier genoemde steden omdat deze een binnenstad hebben met smalle straten dat vrachtauto’s elkaar niet kunnen passeren waardoor wachttijden ontstaan.

 In het rapport staat een aantal aanbevelingen voor de filiaaldistributie. Volgens de onderzoekers zouden voor een bedrijf voor een ideale set-up zes steunpunten nodig zijn. De opzet volgens de onderzoekers: ‘Vanuit die centra dienen de aanvoersstromen, de overbrengdiensten en de distributie als ook de retourstromen georganiseerd te worden. De regie dient op één punt te worden neergelegd. De distributieauto’s moeten multifunctioneel zijn en geschikt voor hangend vervoer, rolcontainers en normale kartons. Vanaf 06.00 starten een distributieauto met de distributie en vanaf 15.00 verzorgt een andere chauffeur met hetzelfde voertuig de afhaling bij de logistieke centra’s en bregt deze naar het regionale depot. Daarna verzorgt hij de overbrengdienst naar de andere depots. De retourstromen moeten geheel geïntegreerd worden. Door een centrale regie kan inzet van teveel materiaal worden voorkomen en kan eventueel overwogen worden om in het drukke seizoen eventueel tijdelijk materieel in te huren. Het is raadzaam om te bestuderen of naast de fashion stroom andere goederen in deze set-up meegenomen kunnen worden. Bijvoorbeeld goederen voor de muziekhandel, parfumerie/drogist producten, etc.’

Bron: Logistiek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer