Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Zweden testen super LZV

Negentig ton en 30 meter lang zijn de combinaties die sinds kort in het Zweedse houttransport worden getest.

LZVHet is een pilotproject van Volvo samen met aanhangwagenbouwer Parator en de Zweedse bedrijven en organisaties uit de houtindustrie Skogforsk, Vägverket, Skogsindustrierna, Sveriges Åkeriföretag en SCA. De wagens worden ingezet op het 170 km lange traject van Överkalix naar Munksund. Zoals te zien gaat het om een zogenaamd B-double voertuig waarbij de voorste oplegger op een dolly rust en dus niet op de schotel van de trekker. Daardoor onstaat extra laadruimte op het chassis van de trekker. De hele combinatie heeft, net als gewone LZV’s, twee draaipunten.  
Tegenstanders van de LZV wijzen erop dat dit de volgende stap kan zijn in de ontwikkeling van wat  zij  “monstertrucks” noemen.  Die zelfde tegenstanders wijzen er ook op dat Zweden tijdens zijn EU voorzitterschap invoering van de LZV in Europa hoog op het verlanglijstje heeft gezet.
Bron: Skogforsk en Nomegatrucks

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer