De Koreaanse autoproducent Hyundai wil sterk groeien in de markt voor lichte bedrijfsauto’s tot 7,5 ton GVW. In 2014 of 2015 komt men met een nieuw platform. Een en ander wordt onthuld door het Duitse Manager Magazin.
Het nieuwe platform is ontwikkeld samen met Duitse toeleveranciers. Het gaat om een voertuigserie die men kan vergelijken met de Iveco Daily en met de zwaardere versies van de Fiat Ducato, Mercedes Sprinter en VW Crafter. Hyundai gaat het gevecht aan op de prijs. De basisversies van de voertuigen gaan 15.000 tot 20.000 € kosten. Dat is meerdere duizenden euro’s onder de prijs van de bestaande modellen van andere Europese merken. Het platform kent verschillende uitvoeringsvarianten waaronder ook een minibus. Hyundai ontwikkelt voor de nieuwe bedrijfsauto zowel euro 6 dieselmotoren als benzinemotoren. Naar verluidt komt er ook een plug-in elektrische versie voor stadsdistributie. Hyundai streeft ernaar wereldwijde twee miljoen voertuigen te verkopen. Manager Magazin meldt dat Volkswagen nogal lauw op het bericht reageert. Men heeft geen plannen voor uitbreiding van het bestaande bedrijfswagenprogramma ofschoon men onlangs nog meldde het Crafter progamma via een samenwerking men MAN uit te willen breiden tot 7,5 ton.
Toyota stapt uit
De Aziatische producenten zijn nauwelijks actief op de Europese bestelautomarkt en hebben ook geen toekomstplannen. Nissan is daarop een uitzondering. Dat merk lanceerde vorig jaar de NV200 die wereldwijd gezien sucesvol is. De Toyota HiAce zal daarentegen binnen afzienbare tijd van de markt verdwijnen bij gebrek aan een euro 5 dieselmotor. Toyota kondigde enkele jaren geleden eveneens een groot Europees bestelauto offensief aan. Men trok daarvoor zelfs managers aan afkomstig van de bestelauto divisies van Mercedes en Volkswagen. Sindsdien is er niets meer van vernomen. De Europese bedrijfsautomarkt omvat, gerekend in aantallen, bijna 20 procent van de totale autoverkopen.
Bron: Manager Magazin