Ga naar hoofdinhoud

Iveco Daily Clixtar CNG: 1000 km op aardgas

(JUNI 2008) – Steeds meer bestelautofabrikanten bieden auto’s aan met aardgasaandrijving. Een vooruitstrevende stap voor de Nederlandse markt, want het aantal tankstations waar je aardgas kunt tanken is nog steeds beperkt. Ook de actieradius van de meeste auto’s op aardgas is gelimiteerd. Veldhuizen Wagenbouw zette een gedurfde stap en bouwde een Iveco Daily als Clixtar èn zette er een extra aantal gastanks op. TTM.nl ging rijden met de combinatie.

Iveco Daily CNG testPieter Veldhuizen van Veldhuizen Wagenbouw uit Groenekan is geestelijk vader van het Clixtar concept, zoals hij met zijn mensen helemaal verantwoordelijk voor zo’n beetje alle mogelijkheden op het gebied van BE trekkers met opleggers. Ook de Clixtar is een trekker met oplegger, al ziet het er niet zo uit. De oplegger is namelijk gefixeerd op de trekker. Daardoor ontstaat een bakwagen met een hoog laadvermogen. De Clixtar vindt gretig aftrek in Nederland. “Vijf jaar geleden zijn we er mee begonnen, nu verkopen we er zo’n 200 per jaar”, vertelt Pieter Veldhuizen. “Vooral eigen vervoerders maken we blij met dit concept.”

Prikkel
De Clixtar is te bouwen op diverse chassis’. Een daarvan is de Iveco Daily CNG, waarvan vorig jaar de nieuwste versie werd gepresenteerd op de BedrijfsautoRAI. CNG staat voor Compressed Natural Gas, of te wel aardgas. Veldhuizen Wagenbouw zag het en de pioniersgeest van Pieter Veldhuizen werd geprikkeld. “We geloven in de mogelijkheden van auto’s op aardgas. Dus hebben we tien Daily’s CNG besteld. Die gaan in de verhuur bij BE Rent, ons verhuurbedrijf. We willen zelfs wel een aardgastankstation bouwen. De grond is al aangekocht, maar een vergunning zit er voorlopig nog niet in.”

Infrastructuur
Een bestelauto op aardgas klinkt dan wel mooi, maar aan het praktische gebruik ervan zitten wel wat haken en ogen. Een standaard Iveco Daily CNG heeft in zijn vijf tanks ruimte voor 32 kg aan aardgas. Kilogram ja, want dat is de meeteenheid waarin aardgas gemeten wordt. Afgaande op het verbruik wat wij halen met de gereden Clixtar CNG zou je daarmee 258 km ver komen. Dat is een afstand waar geen transporteur warm van wordt. Al helemaal niet als je je bedenkt dat er maar een handvol aardgastankstations in Nederland zijn.

Vijf tanks
Veldhuizen bouwde op de Clixtar Daily vijf extra aardgastanks, die de totale capaciteit opschroeven naar 132 kilo. De tanks zitten direct achter de cabine, bijna niet zichtbaar als de combinatie rijdt. De tanks en bijbehorend materieel wegen samen 800 kg, dus dat gaat af van het laadvermogen. Dat daalt dan ook van 3300 kg naar 2500 kg, maar dan nog kan er met de Clixtar heel veel mee. De box van de oplegger staat iets verder naar achteren op het chassis om plaats te bieden aan de gastanks, maar het scheelt niet meer dan ongeveer 30 cm lengte. Het laadvolume is volgens Pieter Veldhuizen onaangetast en blijft staan op 20 kuub. Het totaalgewicht van de combinatie is 7, 5 ton. De Dhollandia laadklep achterop weegt 750 kg.

Niks te zien
De eerste Daily CNG die door Veldhuizen onder handen is genomen is een 40C14. Als we instappen is er in de cabine van de Daily eigenlijk niets te zien dat we hier in een aardgasaangedreven auto rijden. Alles in de cabine is zoals we het gewend zijn van de Daily. Een goede zit en uitstekende spiegels. De 7,50 lange combinatie is goed te overzien en goed in te schatten, ook bij manoeuvreren. Ook de vele bergruimte in de cabine stemt tot tevredenheid. De binnenspiegel en de ruit achter de bestuurder zijn in dit geval nutteloos, want er is weinig door te zien. Of toch, als de bestuurder over zijn schouder loert, kijkt hij aan tegen de aardgastanks die dus pal achter zijn rug zitten.

Geen hybride
De Iveco Daily CNG is géén hybridevoertuig. Waar in andere aardgasaangedreven auto’s nog weleens gebruik gemaakt wil worden van aandrijving door zowel aardgas als benzine of diesel, doet in de Daily aardgas alleen het werk. De drieliter FTP dieselmotor van Iveco is compleet aangepast op gebruik met aardgas. Gebleven zijn het vermogen van 136 pk en het koppel van 350 Nm. De motor is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Als we de weg op sturen voor de testrit is er in eerste instantie verbazing: niets wijst erop dat we een Clixtar op aardgas rijden. Wie goed luistert, kan na een koude start een lichte klik horen na het beroeren van het gaspedaal. Het verdient niets dan lof dat de aardgastechniek zo weinig aan de prestaties van de auto verandert. De acceleratie is zowel in de stad als op binnen- en snelwegen prima, ondanks het feit dat Veldhuizen voor een reële rit 2300 kg lading achterin had gelegd.

Gemak
De Clixtar heeft zich al eerder bewezen in testritten van TTM.nl en/of Bestelauto, maar wederom valt de positieve handling van deze minitruck ons op. Met een wielbasis van 375 cm is de draaicirkel aangenaam klein. We hebben er niet de hele tijd de meetlat bij gehouden, maar het gemak waarmee de Clixtar zich binnen de stadsgrenzen beweegt, zegt genoeg. Op de snelweg gaat het alarm van de snelheidsbegrenzer af als we de negentig kilometer per uur overschrijden. Niet harder gaan dan 90 km/h is wel zo veilig met 7,5 ton GVW. Dus zetten we de cruise control aan, gaan mee in rij met trucks en proberen de caravans te ontwijken.

Na een lange tijd rijden gaan we tanken in Nijmegen, waar sinds kort een aardgaspomp is gevestigd. De dieselpompen staan vol, maar bij de aardgaspomp is geen wachtende voor ons. Het verbruik is verrassend: 1 kg aardgas op iets meer dan 8 kilometer. Dat betekent een actieradius van 1066 km. Daar kun je mee voor de dag komen. De CO2-uitstoot van 717 g/kwh, de NOx-uitstoot van 0.28 en de fijnstofemissie van 0.005 Pm van de motor (op EEV-niveau) is daarbij mooi meegenomen.

Download hier het artikel in PDF, compleet met specificaties en metingen

 testclixtaraardgas.pdf

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer