Twee weken na de lancering van het nieuwe productgamma in Lyon, sluit Renault Trucks het hoofdstuk van de Renault Magnum af. Op woensdag 26 juni rolden de twee laatste Renault Magnums van de band in de fabriek van Bourg-en-Bresse. Eén van deze werd in Bourg-en-Bresse overhandigd aan de Franse transporteur Robert Chabbert, de andere werd overgedragen aan het Conservatoire de la fondation Berliet, die de truck zal toevoegen aan de collectie voertuigen in het museum.
23 Jaar geleden werd de AE, de voorloper van de Renault Magnum, geïntroduceerd. Het concept was voor die tijd nieuw, de Renault AE had een vlakke vloer en een cabine van 1,87 meter hoog. Een innovatief design, een hoog interieurcomfort en veel bewegingsvrijheid waren enkele kenmerken van de cabine van de Renault Magnum. In 1991 werd de Renault Magnum verkozen tot ‘Truck of the year’. In 1997 kreeg het voertuig een nieuw interieur waardoor het comfort voor de chauffeur werd geoptimaliseerd. In 2005 en 2006 werd de Renault Magnum aangeboden met een nieuw chassis en nieuwe componenten om te kunnen beantwoorden aan de eisen van de Euro 5-norm. In 2008 kreeg de Renault Magnum een hogere cabine en meer opbergruimte. In 2011 lanceerde Renault Trucks de Magnum Legend, een serie van slechts 99 genummerde exemplaren in de zwart-witkleuren van zijn voorloper, de AE. Op 11 juni presenteerde Renault Trucks in Lyon het nieuwe Euro 6 gamma, waaronder het langeafstand voertuig de Renault Trucks T. Trouw aan de Renault Magnum heeft de T range ook een versie met een vlakke vloer, waarbij de cabine boven de motor is geplaatst.