Truckcabines mogen vanaf 1 september 2020 90 centimeter langer zijn. Dat hebben het Europees Parlement en de ministerraad besloten. Daarmee wordt op voorstel van de Europese Commissie richtlijn 96/53/EC aangepast.
Europees Transportcommissaris Violeta Bulc is blij met het voorgenomen besluit. “”Het voorlopige akkoord dat het Europees Parlement, de Raad en de Europese Commissie op zeer korte termijn hebben bereikt, toont het belang van dit dossier aan. We verminderen aanzienlijk de tijd voordat nieuwe cabines, die aerodynamischer, veiliger en comfortabeler zijn, kunnen worden gebruikt. De cabines zullen jaarlijks 300-500 levens redden en tot 10 procent van de uitstoot van langeafstands vrachtwagens verminderen.”

De grotere trucks zullen naar verwachting niet leiden tot meer leefruimte in de cabine. De regels zijn ontworpen voor een betere aerodynamica en bescherming van andere weggebruikers. Het comfort voor de chauffeur moet ook beter zijn, maar hoe dat in de praktijk uitpakt, is nu nog niet te zien.
Volgende week, 21 februari, wordt er weer vergaderd, nu over de ‘Direct Vision’ richtlijn. Deze levert naar verwachting een standaard op over welk gebied de chauffeur moet kunnen zien vanuit zijn cabine zonder behulp van spiegels en/of camera’s. Deze richtlijn moet ten gunste komen van fietsers, voetgangers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers rondom de truck.
Heel leuk die langere cabines..
steeds meer landen verbieden de 45 uur weekend pauze te maken in je cabine….
wat is het nut hier dan van???
Beste Roel, het artikel vermeldt duidelijk dat de richtlijn niet bedoeld is om de ruimte in de cabine groter te maken dan wel het comfort heel erg te verbeteren. Het gaat om CO2-emissie reductie….
Wat heeft dit voor zin, het blijkt nl. in de praktijk, dat trucks met de meest vierkante cabines zuiniger zijn in verbruik als gestroomlijnde.Kijk maar naar het verbruik van een DAF ten opzichte van een VOLVO. Of komt dit soms door het verschil van een vierkante cabine ten opzichte van een stroomlijn cabine de zuiging achter de oplegger bij een vierkante cabine minder is.
Zou men nu straks nog meer door Vlastuin gebouwde Scania’s op de weg zien komen met 13,60 meter lange trailers ? Wie het weet mag het zeggen.
Floris, ga daar maar niet van uit zo als het nu lijkt moet/blijft vooas op zelfde plaats staan, komt dus alleen aan de voorkant bij aan.
Deze aerodynamisch ingreep is het vervolg op euro 6 er komt geen euro 7 maar spoilers enz
In mijn ogen heeft dit maar een doel , de west Europese chauffeur later verreken en de goedkopen oost Europese chauffeurs nog langer onderweg te laten staan, en ze nu met grotere cabines WEL in de auto morgen blijven met de 45 uur weekend rust