Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Elektrische MAN voor Deli XL

Deli XL rijdt vanaf nu met een elektrische vrachtwagen, een MAN e-TGL, door het centrum van Amsterdam. Deli XL nam de wagen tweedehands over van importeur MAN Truck en Bus en liet hem ‘customizen’ met tal van partners.

DELIXL_ELECTRAWAGEN_MG_4624MVO is tegenwoordig van belang voor veel bedrijven, en bij Deli XL is dat niet anders.  Hans van der Ster, Directeur Operations bij Deli XL: “Wij hebben ons als doel gesteld om in 2015 20 procent minder CO2 uit te stoten per ton product, ten opzichte van 2008. Om dat te bereiken voerden we eerder ook al belangrijke veranderingen door, zoals het trainen en monitoren van chauffeurs in het Nieuwe Rijden en de introductie van lange zware voertuigen (LZV’s) voor nachtritten tussen vestigingen. Dit is een nieuwe stap om ons wagenpark te verduurzamen en een bijdrage te leveren aan een stiller en schoner Amsterdam.”

Deli XL gaat de MAN e-TGL rijden vanuit het FoodCenter in Amsterdam, gelegen aan de Jan van Galenstraat, en presenteerde de auto daar ook. “De Jan van Galenstraat is een van de smerigste straten van Amsterdam, met veel vrachtverkeer. Wij kunnen een onderscheid maken met deze vrachtwagen met nulemissie”, zegt  vestigingsmanager Hessel de Keijzer (links op de foto), die de truck samen met Van der Ster onthulde. “De gemeente Amsterdam ziet dat graag natuurlijk, DELIXL_ELECTRAWAGEN_MG_4719maar wil ook geluidsarme trucks. Deze MAN voldoet aan de PIEK-norm voor geluid en dat betekent dat we zelfs ’s nachts klanten kunnen bevoorraden.” De elektrische vrachtwagen is zelfs zo stil dat Deli XL de truck heeft uitgerust met het geluid van een trambel om andere weggebruikers te attenderen op het naderende voertuig.

Dat het Deli XL menens is met het ontlasten van de stad en het versterken van het groene imago van het bedrijf, blijkt wel uit het feit dat het bedrijf geen subsidie heeft ontvangen voor de MAN. “Dat kan ook niet, want dit is een demo-auto die we tweedehands hebben overgenomen van de importeur”, aldus De Keijzer, die aangeeft dat de aanschaf zo’n 170.000 euro heeft gekost. Dat is heel wat voor een 12 tons distributie-auto, die een laadvermogen van 2,5 ton heeft. “Maar deze auto gaat zeven dagen per week, 12 uur per dag worden ingezet. Hij rijdt dagelijks naar zo’n 20 klanten per dag en kan tot wel 120 km op één lading van de batterijen rijden, wat overigens meer dan genoeg is”, verduidelijkt De Keijzer. De koelinstallatie is geleverd door Govet transportkoeling uit Chaam, waarbij de elektrotechnische service is uitgevoerd door Bluekens Oosterhout. De laadbak is geconstrueerd door Gray&Adams.

De MAN e-TGL is een omgebouwde diesel-TGL, gestript van bijna alles wat met diesel te maken heeft. Het is allemaal vervangen door een 150 kW elektromotor en een tandwielbox, die met behulp van een cardanas de originele achteras aandrijft. Onder de cabine en binnen de wielbasis langs het chassis zijn batterijboxen geïnstalleerd met een gezamenlijke capaciteit van 120 kWh. Het standaard laadpakket zorgt bij een volledig leeg batterijpakket voor een laadtijd van circa 10 uur. DeliXL heeft op het FoodCenter de beschikking over een eigen oplaadstation. Een kort rondje rijden over het FoodCenter wijst uit dat de e-TGL daadwerkelijk muisstil is, en dat de trambel wat aan de zachte kant is. De truck verschilt qua rijgedrag in niets van een dieseltruck. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten regenereert de motor stroom terug naar de accupakket.

In de laadbak is plaats voor 22 rolcontainers, 17 in het versgedeelte en 5 in het diepvriesgedeelte. De koeling vindt plaats door toepassing van eutectische koelelementen aan het plafond en het kopschot van de laadbak. De elementen zijn voorzien van een vaste gel die ook bij beschadigingen van de elementen niet weg kan lekken. De koelinstallatie wordt tijdens het oplaadcyclus van de vrachtwagen geactiveerd en  vriest de elementen in, waarna deze voor ruim 12 uur garant staan voor een goede temperatuurbeheersing.

Deli XL is van plan om het aantal elektrische vrachtwagens uit te breiden. “Maar eerst maar eens ervaring opdoen met deze”, doet Hessel de Keijzer kalm aan. “In de loop van volgend jaar kijken we dan wat we verder gaan doen.”

Foto’s: Norbert Waalboer Fotografie, TTM.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer